Traficanții de droguri, forțați să se reprofileze: cât de tare i-a lovit pandemia

de: Alexandru Puiu
21 04. 2020

Marile lanțuri de crimă organizată și trafic de droguri, cu activitate la nivel global, sunt grav afectate de pandemie. Acestea au înregistrat pierderi masive din cauza restricțiilor de transport, dar și a închiderii cluburilor și barurilor.

Se discută deja de câteva luni de faptul că pandemia a blocat economia globală. În mod inevitabil, această realitate are un impact dezastruos și asupra bandelor criminale din diverse colțuri ale lumii. Cele mai afectate sunt cele care activează în domeniul comerțului de narcotice. Partea interesantă este că guvernele din unele regiuni fac eforturi pentru a profita de această situație rară, încercând să preia controlul asupra zonelor controlate de crimă organizată.

Dificultățile din domeniul traficului de droguri sunt alimentate atât de probleme cu aprovizionarea, cât și cu distribuția. În Mexic, se pare că producția de fentanil și metamfetamină s-a prăbușit, după ce importurile de compuși chimici din China folosiți în procesul de fabricație s-au redus consistent. Față de ianuarie, prețul cu ridicata al metamfetaminei a crescut de peste două ori. Cum aproximativ 90% din totalul metamfetaminei consumate în SUA provine din Mexic, e foarte probabil ca prețurile să se fi dublat și în SUA. Între timp, narcoșii columbieni se luptă să expedieze cocaina în Europa din cauza blocării călătoriilor aeriene transatlantice.

Consecința acestei situații este creșterea prețului pentru utilizatorul final. La finalul lunii martie, în Londra, un gram de cocaină crescuse deja cu 10%. Un indicator al activității traficanților de droguri este și numărul de arestări, iar acesta a scăzut cu 42%.

Este important însă de reținut că această perioadă nu va falimenta sub nicio formă bandele de traficanți din America Latină. În schimb, ei vor fi forțați să se reprofileze către alte activități. Din cauza celei mai mari crize financiare cu care s-au confruntat vreodată, aceștia au devenit jucători importanți în alte activități ilegale, precum furtul de combustibil, traficul de persoane și, implicit, prostituția.

Până și criminalitatea stradală suferă. În unele provincii argentiniene, jafurile au scăzut cu până la 90%. Trecerea la traficul de medicamente și de consumabile medicale, așa cum par a face unele bande europene și asiatice, este o alternativă atractivă. Dar punerea la punct a logisticii necesare pe fondul concurenței ridicate pentru astfel de mărfuri este dificilă și necesită timp.