Schimbări pe piața RCA: tot ce trebuie să știi dacă ai ghinionul să ajungi la service

de: Ciprian Ioana
01 02. 2020

RCA e polița de răspundere auto obligatorie pe care trebuie să o ai dacă ești șofer. Piața acestor asigurări e, însă, una extrem de complicată și, din când în când, apar decizii cu impact major, care-ți pot da peste cap planurile. Noi reglementări se discută chiar în aceste zile. Iată la ce ar trebui să te aștepți.

Piața asigurărilor din România, inclusiv cea a polițelor RCA, e supravegheată de ASF – adică Autoritatea pentru Supraveghere Financiară. E instituția care verifică modul în care companiile din domeniu se comportă cu clienții și se comportă precum un arbitru.

Toate deciziile majore care se iau în domeniul legislației RCA trec pe acolo. E ceea ce se întâmplă în aceste zile, când au loc mai multe discuții referitoare la prețurile practicate de service-uri auto la reparațiile efectuate în baza polițelor de răspundere civilă auto obligatorii.

Sunt multe opinii separate, motiv pentru care un grup consultativ al ASF a decis să pună totul cap la cap și să vină cu o soluție.

Ce se întâmplă cu prețurile cerute în baza RCA

Procesul legat de RCA pare unul simplu la prima vedere. Mașina ta, să zicem, a fost lovită în trafic de un alt autoturism. Celălalt șofer are RCA așa că, dacă e vina lui, tu-ți poți repara mașina în baza poliței pe care o are el. Mergi, așadar, cu mașina la service, ți se repară autoturismul, iar firma de asigurări care a emis polița pentru celălalt șofer trebuie să facă decontările necesare către atelierul de reparații.

Numai că, în realitate, sunt mult mai complicate de atât.

Pentru că pe piața asigurărilor a izbucnit un conflict între firmele de asigurări și reprezentanții service-urilor. Mai mult, s-a ajuns la reclamații și plângeri, iar în joc sunt implicați mulți avocați. Acel grup consultativ de care-ți povesteam analizează, în acest context, o idee simplă: prețurile practicate de service-uri pentru reparațiile în baza RCA să fie publicate online.

Evident, după ce sunt agreate de toate părțile. Ar fi simplu și transparent și ar dispărea mărul discordiei. Dar actorilor implicați în acest proces le e greu să se pună de acord. De aici și încordarea pe acest subiect.

De ce nu e atât de simplu

Ar fi de precizat, potrivit economica.net, că legea prevede deja publicarea tarifelor practicate de service-uri. Numai că sistemul e ocolit, sub o formă sau alta. Există o entitate denumită Biroul Asigurătorulor de Autovehicule din România – BAAR.  Membrii sunt, de fapt, toate firmele care vând asigurări RCA în România.

Conflictul legat de prețurile practicate pe reparații a pornit, în special, între cei doi mari asigurători din piață – Euroins și City Insurance – și reprezentanții service-urilor. Companiile care-ți vând RCA susțin că atelierele de reparații practică tarife prea mari.

De cealaltă parte, service-uri vin cu propriile argumente: susțin, între altele, că asigurătorii îngreunează procesul de constatare și evaluare și plătesc cu întârziere și, de multe ori, parțial. O altă problemă adusă în discuție e cea legată de mașina pe care trebuie să primești la schimb în perioada în care a ta se află în service.

De fapt, în toată această dispută au de pierdut tot șoferii. Numărul plângerilor primite de ASF a crescut considerabil în ultima vreme.

Ce vor firmele de asigurări

Prezenți la discuțiile pe acest subiect, asigurătorii vor o reglementare a prețurilor și cer ASF să intervină. Nu cer neapărat plafonarea tarifelor pentru reparațiile în baza RCA, ci introducerea unor prețuri de referință. Așa cum li se aplică și lor în cazul tarifelor pe care le percep pentru polițele RCA.

Publicarea acestor tarife, prevăzută de o lege special gândită pentru acest lucru sau nu, ar fi, într-adevăr, în favoarea șoferilor. Asta pentru că-ți poți face o idee despre cât de corecți sunt cei care îți cer bani pe polițe (asigurătorii) și service-urile. De exemplu, un sondaj recent IRES arăta că 9 din 10 dintre deținătorii de RCA ar dori o transparentizare  a costurilor cu dauna.

Ca să știi ce primești pentru cât plătești.

Ce spune acum legea în cazul RCA

Potrivit legii care se aplică în prezent, firma de asigurări care a emis poliția RCA pentru șoferul vinovat poate să propună păgubitului o sumă de plată. E, de fapt, o sumă calculată în baza unor sisteme fixe.

Dacă tu ești păgubit, de exemplu, și nu ești de acord cu valoarea prejudiciului plătit de asigurător şi crezi că reparația ta costă mai mult, ai ceva bătaie de cap. Trebuie să vii cu niște documente care să-ți justifice punctul de vedere (facturi şi devize de reparaţii) și poți cere diferența dintre ce ai calculat tu și ce a calculat asiguratorul.

Dacă ți se refuză acești bani, atunci te poți adresa SAL-FIN, pentru soluționarea litigiului pe cale oarecum amiabilă și, dacă tot consideri că nu ți s-a făcut dreptate, mergi în instanță. Cert e că, în urma discuțiilor care se poartă în această perioadă, ar putea rezulta o propunere de inițiativă legislativă. De precizat că, în acest context, decizia nu aparține ASF.

Autoritatea pentru Supraveghere Financiară poată să adune toate opiniile și, dacă există consens, să înainteze parlamentarilor sau ministerelor de resort ideea. Pe mai departe, aceasta poate deveni lege – fie prin Parlament, fie prin Ordonanță de Urgență.