Polița obligatorie RCA este importantă pentru că îți salvează buzunarul atunci când produci un accident. În loc să te pună cel vătămat să plătești bani grei că i-ai julit capota, îl despăgubește asiguratorul tău. totuși, sunt și alte lucruri pe care trebuie să le știi despre RCA.
În principiu, terții prejudiciați în urma unui accident auto, produs din vina conducătorului auto asigurat, primesc despăgubiri pentru daunele materiale și/sau decesul ori vătămările corporale suferite în acel accident.
Dar, după cum știi, suma acelor despăgubiri pe care o primești este discutabilă, diferă de la o firmă la alta, la fel și perioada de timp în care o primești. O mulțime de șoferi au fost “țepuiți” de aceste polițe obligatorii, dar legea te obligă să ai mereu un RCA valabil și la o companie autorizată.
În mod normal, toate firmele de asigurări au obligația de a oferi despăgubiri în formă bănească pentru orice tip de pagube, indiferent de gravitate și atât pentru cele materiale, cât și cele umane (deces sau vătămare corporală). În realitate, lucruri stau puțin diferit, evident.
Asigurătorii pot extinde valabilitatea teritorială a poliţei, iar țările în care asigurarea este valabilă sunt sau ar trebui să fie precizate pe poliţă.
Societățile de asigurare își stabilesc propriile tarife de primă RCA și le notifică Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF), fără ca acestea să fie însă supuse aprobării autorităţii.
Dacă ești implicat într-un accident în care tu ești cel păgubit, iar șoferul vinovat are vehiculul înmatriculat în străinătate, trebuie să te adresezi Biroului Asiguratorilor de Autovehicule din România. Aici, îți sunt explicați pașii pe care trebuie să-i urmezi, în funcție de situație. Să nu cazi niciodată la învoială cu șoferul respectiv, mai ales când pare și dubios. Nu ai face decât să-i încurajezi pe șoferii iresponsabili să facă ce vor în trafic.
Dacă nu plătești periodic RCA-ul, Poliția consideră fapta contravenție și vei fi sancționat în conformitate cu legea în vigoare, atunci când ești identificat.
Sistemul bonus – malus este un criteriu reglementat prin normele emise de către Autoritate de Supraveghere Financiară (ASF) și înseamnă că prima de asigurare pe care asiguratul/utilizatorul persoană fizică o va plăti depinde de istoricul său de daunalitate realizat într-o anumită perioadă.
Dacă istoricul tău se încadrează în clasa bonus, atunci vei beneficia de o reducere la taxa RCA. Dacă ai produs accidente, ele sunt încadrate în clasa malus și de-aia plătești mai mult.
CASCO este o asigurare facultativă în baza căreia societatea de asigurare îți achită despăgubiri pentru:
Revenind la RCA, dacă deții în proprietate (cu acte) mai multe autoturisme, indiferent dacă ești persoană fizică sau juridică, aplicarea sistemului bonus-malus se face individual pentru fiecare vehicul în parte.
Dacă îți schimbi mașina veche cu una nouă, poți solicita asigurătorului RCA trecerea bonusului de pe vechiul vehicul pe cel nou.
Poți să te înțelegi cu șoferul responsabil de accident, fără implicarea poliției, doar în cazul în care accidentul rutier s-a întâmplat pe teritoriul României, între două vehicule, iar în urma acestuia au rezultat numai pagube materiale (deci nu și vătămări corporale/decese).
Dacă șoferul respectiv are o mașină înmatriculată în altă țară, e recomandat să nu cazi cu el la învoială, dacă pagubele nu sunt deloc minore. Respectă pașii legali, ca să nu fi “țepuit”.
Dacă responsabilul accidentului este străin, consultă AICI informațiile publicate de ASF.