Notificările nu sunt problema: ești vinovat pentru inițierea a 89% din interacțiunile pe telefon
Un nou studiu privind utilizarea smartphone-urilor a constatat că utilizatorii inițiază 89% din interacțiuni, doar 11% fiind inițiate în urma unei notificări.
Această constatare este în contradicție cu cea mai mare parte a literaturii academice anterioare și a rapoartelor de știri, care susțin de obicei că notificările smartphone-urilor îți distrug productivitatea și îți influențează viața.
“Perturbarea percepută a smartphone-urilor nu este determinată de notificări externe”, scriu autorii studiului, „ci de un îndemn al utilizatorului de a interacționa cu telefonul lor care pare să apară într-un mod aproape automat, la fel cum un fumător ar aprinde o ţigară”.
Studiul a urmărit utilizarea smartphone-ului a 37 de persoane din Marea Britanie, Germania și Franța. Vârsta lor medie a fost de aproximativ 25 de ani, iar puțin peste jumătate dintre subiecți erau bărbați.
Măsurarea interacțiunilor smartphone-ului prin intermediul camerelor
Autorii studiului au fost Max Heitmayer și Saadi Lahlou, ambii afiliați la London School of Economics. Ei și-au echipat subiecții cu camere minuscule numite “subcams”, care înseamnă cameră subiectivă. Acestea le-au permis utilizatorilor să-și filmeze viața de zi cu zi dintr-o perspectivă la persoana întâi.
Subiecții și-au înregistrat comportamentul pentru un total de aproximativ cinci ore pe o perioadă de trei zile. Erau liberi să pornească sau să oprească camerele în orice moment. De asemenea, puteau șterge orice înregistrare pe care nu doreau să o împărtășească cercetătorilor.
Acest lucru a dus la aproximativ 200 de ore de înregistrări video la persoana întâi despre comportamentul real al utilizatorilor în viața de zi cu zi. În total, filmările le-au oferit cercetătorilor 1.130 de interacțiuni de smartphone pentru a fi analizate.
Interacționezi cu smartphone-ul tău o dată la mai puțin de cinci minute
Timpul dintre interacțiuni a fost în medie de 291 de secunde, sau doar sub cinci minute.
Cercetătorii explică faptul că mulți utilizatori s-au simțit obligați să își verifice telefoanele chiar și atunci când au oprit notificările.
De asemenea, studiul a constatat că durata medie a unei interacțiuni cu smartphone-ul a fost de 64 de secunde. Aproximativ 50% din interacțiuni au fost de 23 de secunde sau mai puțin.
Ce utilizezi cel mai mult? WhatsApp, Instagram și Facebook, dar nu apeluri
Cea mai obișnuită activitate în care s-au angajat utilizatorii atunci când își foloseau telefoanele a fost verificarea mesajelor pe WhatsApp, care a reprezentat 22% din interacțiuni.
A doua cea mai frecventă interacțiune, cu 17% din total, a fost o “verificare a ecranului de blocare”, ceea ce înseamnă deblocarea scurtă a telefonului pentru a verifica notificările noi.
Pe locul trei a fost interacțiunea cu Instagram (16%). Facebook și Facebook Messenger au reprezentat împreună 13% din interacțiuni, e-mailul cu 6%, navigarea pe internet 4%, muzica 3%, Snapchat 2% și fotografiile 2%.
Apelurile telefonice – la urma urmei, aceste dispozitive sunt telefoane – au reprezentat doar aproximativ 1% din interacțiuni.
În general, participanții au considerat că notificările prin e-mail sunt cele mai importante. De asemenea, au considerat în mare măsură că discuțiile de grup sunt o “sursă de stres” și au considerat că majoritatea mesajelor de chat de grup nu au importanță.
Interacțiunile smartphone-urilor au fost mai lungi atunci când utilizatorii au fost singuri față de atunci când erau împreună cu altcineva și au fost, de asemenea, mai lungi acasă decât la serviciu.
De asemenea, aceste interacțiuni au fost mai scurte atunci când participanții au primit notificări, comparativ cu momentul în care “se întrerup de la sine”. Acest lucru indică faptul că utilizarea smartphone-urilor este mai utilă atunci când utilizatorii primesc notificări și mult mai problematică atunci când își verifică singuri telefoanele.
Prinși într-un cerc vicios
Cercetătorii au descoperit, de asemenea, că funcțiile de derulare pe aplicații precum Instagram și Facebook au condus la cele mai lungi interacțiuni. Autorii se referă la aceasta ca “a fi prins în buclă”, prin care telefonul oferă cantități mici de satisfacție la un cost redus.
Autorii studiului sugerează că proiectanții ar trebui să ia în considerare aceste informații atunci când planifică produse viitoare.
“Cercetările care încearcă să manipuleze factorii hardware pentru a face notificările mai puțin perturbatoare nu vizează ținta potrivită”, scriu ei.
Și asta pentru că notificările în sine nu sunt problema. Chiar dacă notificările sunt într-adevăr perturbatoare, “marea majoritate a interacțiunilor smartphone-urilor provin din auto perturbări automate și obișnuite, ceea ce înseamnă că trebuie să abordăm problema diferit”.
Ei adaugă că mulți utilizatori pe care i-au intervievat au fost “nemulțumiți să-și dea seama cât de frecvent și neintenționat apar aceste perturbări de sine”.
Luate împreună, aceste descoperiri arată clar că “participanții subestimează cât de frecvente au fost interacțiunile cu smartphone-urile în fluxul activităților lor zilnice.
Dar aceste descoperiri deschid, de asemenea, oportunități pentru designeri de a ajuta utilizatorii să acorde mai multă atenție utilizării timpului, “ceea ce ar fi benefic pentru o utilizare mai inteligentă a ecranelor și, eventual, pentru viața lor în general”, scriu autorii.