Haos în Primăria Capitalei: cum se joacă Gabriela Firea de-a taxa Oxigen 

de: Ciprian Ioana
21 02. 2020

Există un proiect privind taxa Oxigen, cea care are rolul de a elimina mașinile poluante de pe străzile din București. Proiectul a trecut, dar data intrării în vigoare a fost amânată. Acum, Gabriela Firea, cea care conduce Primăria Capitalei, vrea să-i întrebe pe bucureșteni dacă vor sau nu această taxă. S-a pus carul înaintea boilor și încă se împinge la această căruță. Evident că nu așa funcționează lucrurile. Iată cam în ce stadiu suntem acum cu acest proiect și ce s-ar putea întâmpla pe viitor.

Bucureștiul e un oraș sufocat și asta nu o poate contesta nimeni. Intersecțiile sunt extrem de aglomerate nu numai la orele de vârf, iar parcările nu fac față. E motivul pentru care vezi mașini parcate pe trotuare, haos în trafic și mijloace de transport în comun foarte aglomerate.

Oamenii stau ca sardinele atât în tramvaie și autobuze, cât și în trafic – bară la bară. Infrastructura nu mai face față. Sunt multe mașini, din ce în ce mai multe, și străzile, așa cum sunt ele gândite în acest moment, nu mai fac față.

Așa că primarul-general al Capitalei, Gabriela Firea, a venit cu o idee.

Cum ar fi să împună o taxă șoferilor cu mașini vechi care vor să tranziteze anumite zone ale Capitalei și să interzică total accesul mașinilor foarte vechi în centrul Capitalei? De la idee la redactare n-a mai fost decât un pas. A apărut proiectul, a fost votat de Consiliul General al Municipiului București, unde PSD și ALDE au majoritate, a fost asumat de primarul Capitalei.

Ce s-a întâmplat, însă, pe drum? Păi, se pare că Gabriela Firea s-a cam speriat un pic.

Uite taxa Oxigen, nu e taxa Oxigen

Cum spunea, proiectul privind taxa Oxigen a fost votat încă de anul trecut în Consiliul General al Municipiului București. A trecut cu votul majorității, adică exact cu aportul consilierilor de la PSD și ALDE. Data intrării în vigoare era 1 ianuarie, iar detalii despre ce taxe trebuie plătite și cine le achită găsești AICI.

Ei bine, ce s-a întâmplat la 1 ianuarie 2020? Nimic. Pentru că termenul a fost amânat cu două luni. Mai exact, până la 1 martie. Până atunci ar mai fi câteva zile și, dacă te-ai fi așteptat ca totul să fie clar și bine pus la punct, nu e. Pentru că tot Gabriela Firea, primarul general care a venit cu ideea taxării șoferilor cu mașini vechi, a venit cu ideea de a organiza un referendum.

Adică să-i întrebe pe bucureșteni dacă vor sau nu să fie taxați. Iată ce spune Gabriela Firea cu câteva zile înainte de noul termen de intrare în vigoare a taxei Oxigen.

„Am primit peste 15.000 de mesaje din care peste 90% sunt mesaje care îmi solicită să renunţăm la vinieta Oxigen. De asemenea, pe mailul oxigen@pmb.ro am primit până acum 944 de e-mailuri dintre care 700 sunt împotrivă şi 300 pentru. (…) luni (n.red.- 24 februarie ) vom organiza o conferinţă de presă în care vom prezenta toate aceste mesaje şi vă voi anunţa şi ce decizie am luat. De asemenea, voi anunţa cum se va aplica concret decizia pe care o voi lua: dacă se renunţă la taxă, cum se va implementa, dacă nu, şi acum, sincer, nu vreau să anticipez, dar având în vedere mesajele…., ce se va întâmpla”, spune Gabriela Firea.

Te poți întreba, pe bună dreptate, de ce n-a făcut acest lucru înainte de a veni cu proiectul. Mai ales că a existat o perioadă de 30 de zile de desbatere publică în care, mai mult ca sigur, au fost și bucureșteni care și-au exprimat nemulțumirea la adresa acestui proiect.

Acum, Gabriela Firea face, peste weekend, o glumă de referendum pe Facebook, în care bucureștenii sunt întrebați: „Sunteţi de acord cu interzicerea circulaţiei maşinilor care poluează în centrul oraşului şi cu introducerea vinietei Oxigen pentru restul Bucureştiului?” .

Gabriela Firea, bătaie de joc la adresa bucureștenilor

Edilul-șef s-a gândit să facă referendum pe Facebook, adică nu este o inițiativă care să aibă vreo valoare juridică. Este, cum am spus mai sus, o glumă de consultare publică, ce trebuia făcută înainte, nu acum.

Adevărul e, însă, că e posibil ca primarul-general să-și fi dat seama că a pus carul înaintea boilor, dar și că e riscant, din punct de vedere electoral, să implementeze un astfel de proiect chiar înainte de alegeri. Gabriela Firea mai are câteva luni de mandat și se pregătește pentru al doilea. Numai că nu vrea să-și încheie mandatul vizată de controversele legate de taxa anti-poluare. Dorește un al doilea mandat și nu vrea să fie pusă la colț.

În aceste condiții, dă înapoi și mimează interesul pentru opinia cetățenilor.

Un alt motiv pentru care a apărut această idee care duce, de la o zi la alta, spre o nouă amânare a intrării în vigoare a taxei Oxigen sau chiar anularea ei ar putea fi, de fapt, incapacitatea Primăriei Capitalei de a pune în practică acest proiect.

Pe hârtie e mai ușor

Au trecut deja câteva luni bune de când proiectul a fost votat de CGMB, dar Primăria n-a venit și cu un plan concret despre CUM vor fi identificați șoferii cu mașini vechi. Ca să poți recunoaște în trafic mașinile vechi și să-i sancționezi pe șoferi, trebuie să ai nu numai agenți locali care să verifice dacă vinieta e sau nu în geam.

Ai nevoie de un sistem de camere inteligent, similar cu cel folosit pe autostrăzi și drumuri naționale. Acolo sunt niște puncte, plasate în zone cheie, care-i identifică pe șoferii care pleacă la drum fără a-și fi plătit rovinieta. Amenda-ți vine imediat acasă. Or, Primăria Capitalei nu a spus clar că are un asemenea sistem bine pus la punct.

Pentru că s-ar putea ca el, de fapt, să nu existe. Și atunci primarul general anunță un referendum, părerile vor fi, cel mai probabil, pro anulare vizavi de taxă și edilul-șef poate arăta apoi că respectă opinia cetățenilor.

Până atunci, însă, continuă să se joace cu nervii tuturor.

Mulți experți în mediu susțin că, și dacă ar fi aplicată, noua taxă Oxigen n-ar rezolva problema poluării din București. Mașinile vechi vor evita centrul, dar se vor înghesui, de fapt, în traficul din alte zone, care va deveni și mai aglomerat și, prin urmare, și mai poluat. Gabriela Firea insistă că măsuri similare au fost luate și de alte orașe din Europa.

Da, dar e posibil ca acele orașe să fi avut la dispoziție o infrastructură modernă și alternative de trafic moderne. Nu faci nimic dacă muți toate mașinile vechi în Berceni sau Militari. Zone care sunt oricum extrem de aglomerate și acum.

Chiar are nevoie Bucureștiul de taxa Oxigen?

Ceea ce nu poate nega nimeni e faptul că poluarea din București e cauzată, într-o foarte măsură, de trafic. ONG-urile care fac măsurători neoficiale arată că limitele sunt depășite în fiecare zi de 1,5 și până la cinci ori în zonele aglomerate, potrivit unei opinii Deloitte. Se estimează că pe străzile Capitalei circulă peste două milioane de mașini, multe dintre ele foarte vechi și cu norme de poluare sub Euro 4 (circa 600.000 de autoturisme înmatriculate în București-Ilfov).

Specialiștii Deloitte au, însă, unele îndoieli legate de această taxă Oxigen.  E ridicată, în primul rând, întrebarea: este corectă taxarea pe normă de poluare (EuroN) sau ar trebui taxat consumul de carburant (amprenta de carbon)?

Asta pentru că o mașină veche, cu care se circulă puțin, poluează mai puțin decât una nouă, cu care se circulă mai mult. Ceea ce a adevărat și e posibil să fie un aspect pe care oficialii din Primăria Capitalei l-au ignorat atunci când au pus pe hârtie proiectul privind taxa Oxigen.

Unde se duc banii colectați

Mai mult, edilul-șef n-a spus ce va face cu banii colectați prin taxa Oxigen. Taxa în sine ar putea avea efect asupra reducerii poluării, dar în timp și cu condiția ca banii colectați să fie utilizați exclusiv pentru implementarea altor măsuri în această direcție. Ar fi nevoie, între altele, de construcția de piste pentru biciclete, amenajarea de parcuri și zone verzi, amenajarea de locuri de parcare pot fi astfel de opțiuni ce ar conduce la îmbunătățirea calității vieții și a aerului.

Mai importantă decât taxarea mașinilor poluante ar trebui să fie, însă, preocuparea pentru înnoirea parcului auto și trecerea către mașini electrice. Programul guvernamental Rabla Plus nu e suficient.

Numărul de mașini noi înmatriculate în România în 2019 a crescut cu doar 23% față de anul anterior. În cazul autovehiculelor „verzi”, în primele 11 luni ale lui 2019, vânzările de mașini electrice și hibrid au urcat cu aproape 50% față de aceeași perioadă din 2018, conform Asociației Producătorilor și Importatorilor de Automobile din România (APIA).

Însă, în ambele cazuri, baza de raportare este încă redusă.

Taxa Oxigen e un proiect care poate fi mult îmbunătățit. Și, tocmai din acest motiv, Gabriela Firea n-ar fi trebuit să se grăbească. Sigur că ceasul ticăie și mandatul se încheie. Dar bucureștenii au nevoie de soluții inteligente, nu de unele populiste și pur electorale.