Cum ne sabotează statul român: lipsa infrastructurii, în costuri reale pentru oameni și companii

de: Alexandru Puiu
02 10. 2020

Majoritatea românilor se plâng de lipsa infrastructurii, de autostrăzi. Președintele Ford România detaliază costurile reale ale acestui handicap major al țării noastre.

În timp ce mulți români visează la o autostradă de la Brașov la București, CEO-ul Ford România speră măcar la un drum expres între Pitești și Craiova. Acesta ar putea facilita micșorarea timpului petrecut pe acest traseu cu 30 de minute, timp în care ar putea fi asamblate nu mai puțin de 30 de mașini.

Foarte multe companii au cochetat în ultimul deceniu cu ideea unor afaceri în România, dar au renunțat până la urmă la idee din cauza lipsei infrastructurii. De exemplu, americanii și-au dorit la un moment dat să cumpere mai multe componente de la furnizorii din zona Argeșului. Lipsa autostrăzilor i-a sabotat. Cu un pic de noroc, cel puțin între Pitești și Craiova, prima jumătate a drumului expres menționat mai sus ar putea fi gata la finele anului viitor, cu o cantitate semnificativă de noroc.

Revenind însă la situația punctuală a Ford România, oficialii companiei și-au manifestat de mai multe ori interesul pentru a cumpăra componente de pe plan local. În acest scop însă, au nevoie de o legătură rapidă cu Argeșul, pentru că în apropierea uzinei Dacia există mai mulți producători de subansambluri.

„Noi avem mai mulţi furnizori în Argeş, în zona Piteşti. Aceştia livrează către noi şi au probleme cu drumul, cu lucrările din Slatina, cu blocajul din Balş. Într-o zi bună poţi parcurge drumul într-o oră şi jumătate între Craiova şi Piteşti, dar într-una aglo­merată adaugi 30 de minute cel puţin. 30 de minute pentru noi înseamnă 30 de maşini pe care le putem produce“, a explicat Ian Pearson, preşedintele Ford România, cel responsabil de uzina din Craiova.

Miza este şi mai mare în contextul în care uzina Ford a revenit la o producţie în trei schimburi, atât la maşini, unde sunt asamblate 1.000 de unităţi pe zi, cât şi la motoare. Mai mult, americanii au mizat anul acesta pe extinderea gamei SUV-ului Puma. Au introdus un motor diesel, transmisie automată, o versiune premium intitulată Vignale şi, de luna aceasta, o versiune sport ST. Noile versiuni aduc şi un preţ mai mare de comercializare şi, implicit, contribuie la creşterea cifrei de afaceri a com­paniei.

Oficialul Ford este dezamăgit pentru că, dincolo de sabotarea producției de către statul român, ar putea aduce mai mulți bani la buget dacă ar produce și comercializa mai multe autoturisme. Toate sunt legate, iar conexiunile cu noi furnizori sunt cele mai importante.

„Urmăresc progresul construcţiei primelor două loturi ale drumului expres şi purtăm un dialog cu autorităţile cu privire la infrastructură şi prima jumătate ar trebui să fie gata până la finalul anului viitor. Dacă lucrările continuă în ritmul actual, nu văd de ce acest lucru nu s-ar întâmpla. A doua jumătate, până la Piteşti, tocmai a fost semnată, urmează un an pentru proiectare şi doi pentru construcţie, ceea ce înseamnă că cel mai probabil va fi gata la final de 2023. Dacă l-am dori mai devreme, da. Dacă este bine la final de 2023, normal. Ar fi un progres real“, a spus Ian Pearson.

Partea incredibilă este că pandemia a încurajat relațiile cu furnizori locali și a slăbit relațiile cu furnizori din afară, tot din cauza piedicilor de transport. Din păcate, până când nu vom avea autostrăzi, riscăm să fie mai avantajos pentru un gigant precum Ford să-și aduc piese din Italia, decât din Argeș.

„Ford România doreşte să atragă noi furnizori locali, iar pandemia a accelerat acest lucru. Spre exemplu dacă avem un furnizor în Italia, ţară lovită puternic de pandemie, avem multe graniţe de traversat până când ajunge transportul în România. Când ai mulţi furnizori locali, atunci graniţele dispar şi cu toţii lucrăm în aceleaşi condiţii. Întotdeauna dorim să atragem noi furnizori locali. Avem discuţii cu aceştia. Discuţia este de a avea un furnizor care să producă o piesă cum trebuie, la preţul care trebuie, la calitatea care trebuie, însă acum vrem ca furnizorii să facă parte din procesul de proiectare, să ofere un feedback. Avem astfel discuţii constante cu furnizorii“, a concluzionat Ian Pearson, președintele Ford.