Cererile de șomaj tehnic se depun din 1 aprilie. Cum se face online
Din cauza crizei actuale, un număr mare de angajați au intrat în șomaj tehnic, iar statul a identificat câteva soluții în acest caz.
Guvernul României a anunțat că va suporta o parte din cheltuielile pentru șomajul tehnic în care a intrat o parte a populației. Acum, Ministerul Muncii vine cu câteva clarificări și modificări ale ordonanței de urgență.
Una dintre cele mai importante precizări făcute de Violeta Alexandru, ministrul muncii, o reprezintă faptul că toate documentele necesare pot fi depuse online. Acestea vor putea fi depuse începând cu data de 1 aprilie.
În esență, angajatorii pot solicita fonduri de la Guvern, în vederea acoperirii cheltuielilor pentru angajații cu contract individual de muncă, pe care i-au înregistrat mai întâi în REVISAL. Solicitările vor fi trimise către Agenția Județeană pentru Ocuparea Forței de Muncă (AJOFM) din județul în care firma are sediul social.
Ce acte sunt necesare pentru șomaj tehnic
Actele de care angajatorii au nevoie pentru a aplica sunt:
- o cerere;
- o declarație pe proprie răspundere;
- lista angajaților pentru care solicită fodurile guvernamentale, înregistrați anterior în REVISAL ca intrând în șomaj tehnic.
Măsura se aplică și persoanelor care nu au contract individual de muncă. Se referă aici la alte forme contractuale, precum PFA, forme de lucru tip întreprindere individuală, contracte de drepturi de autor, dar și cluburile sportive. În aceste cazuri, cererile vor fi trimise tot pe mail, dar către Agenția Județeană pentru Plăți și Inspecție Socială (AJOPIS) din județul în care își desfășoară activitatea. Aceștia vor depune:
- o cerere;
- o declarație pe proprie răspundere.
Ministerul Muncii a anunțat că niciuna dintre categoriile menționate nu va mai avea nevoie să prezinte un certificat de urgență, așa cum menționase anterior.
Alte precizări făcute de ministrul muncii
Nici angajatorii și nici persoanele cu alte tipuri de contracte nu vor fi nevoiți să plătească ceva. Guvernul va plăti aceste fonduri din care se vor face plățile către angajați.
Termenul prevăzut de procesare a solicitărilor, în noua ordonanță, a fost scurtat. În cazul AJOFM-urilor, cererile angajatorilor pentru șomaj tehnic vor fi procesate în termen de 15 zile. După ce angajatorii primesc banii de la Guvern, aceștia au la dispoziție trei zile pentru a vira banii în conturile angajaților.
În cazul celor care lucrează în alte forme contactuale și se vor adresa AJOPIS-urilor, cererile vor fi procesate în termen 10 zile.
Violeta Alexandru, ministrul Muncii, încurajează toate categoriile vizate să trimită cererile cât mai repede. Toate documentele se depun online. Acestea pot fi trimise începând cu 1 aprilie.
În esență, este vorba de indemnizații în valoare de 75% din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat, însă nu mai mult de 75% din câștigul salarial mediu brut prevăzut de Legea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2020 nr. 6/2020.