Lege pentru Uber, Bolt și altele: ce garantează ministrul Dezvoltării

de: Daniel Ștefan
29 03. 2019

Uber, Bolt (Taxify) și Clever așteaptă un nou act normativ de la Guvern care să clarifice funcționarea lor în legalitate. Va fi o ordonanță de urgență care vine în completarea modificărilor aduse legii taximetriei.

Noua ordonanță de urgență va prelua prevederile unui proiect de lege din Parlament și-l va scuti de procesul clasic de adoptare a legii pentru că ar întârzia prea mult. Până când ar intra legea în vigoare, aplicațiile Uber, Bolt (Taxify) și Clever ar putea funcționa în ilegalitate.

Ministrul Dezvoltării și Administrației Publice, Daniel Suciu a recomandat această măsură, tocmai pentru a nu rămâne fără unele dintre cele mai utile servicii de transport, cel puțin în București.

El a declarat că noul act normativ va fi gata în cel mult două săptămâni. Vineri, 29 martie, Guvernul a adoptat modificările aduse legii taximetriei pe care mulți o critică din cauză că efectul lor ar putea duce la limitarea sau chiar ieșirea de pe piața din România a unor servicii ca Uber și Bolt (Taxify).

Pentru că există în spațiul public, de câțiva ani, o serie de acuzații (din partea companiilor de taxi, de această dată) cu privire la Clever Taxi și că ar face concurență neloială, reprezentanții companiei au cerut ministrului dezvoltării o clarificare legislativă.

La rândul lui, acesta le-a promis o reglementare „în regim de urgență” a tuturor aplicațiilor de ridesharing și crearea unui cadru legal pentru ele.

„În maxim două săptămâni vom avea un nou act normativ. Până la intrarea în vigoare a acestei ordonanţe vom emite un nou act normativ. S-a constituit un grup de lucru”, a declarat ministrul Dezvoltării.

Ce prevede noul proiect de lege care va „legaliza” Uber, Clever și Bolt

În principiu, serviciile de ridesharing sunt numite în legislație drept servicii de transport alternativ (VTS) și va trece în subordinea Ministerului Transporturilor.

Șoferii de Uber vor fi obligați, prin noile reglementări, să utilizeze aparate de marcat, la fel ca taximetriștii. Dar, întrebarea e: ce să marcheze? Clientul oricum știe cât va costa cursa în momentul când intră în mașină. Acesta este unul dintre motivele pentru care bucureștenii preferă Uber. Dar acel serviciu de marcat necesită și el o licență, pe care Uber va trebui să o plătească.

De asemenea, șoferii vor fi obligați să dea clienților bonuri fiscale. Dar, acestea există deja, dacă efectuezi plata prin card bancar. Primești prin email nu doar un simplu bon, ci informații suplimentare cu mult mai importante și mai de încredere decât acea hârtiuță care, de fapt, cam lipsește la taximetriști (în ultimul timp, nu mai e chiar așa, mai ales că, dacă tot te prezinți în fața autorităților, atragi atenția, deci trebuie să fii „curat”).

„În cazul în care se încasează direct de la pasager, integral sau parţial, cu numerar sau prin utilizarea cardurilor de credit/debit sau a substitutelor de numerar, contravaloarea serviciului prestat, operatorul de transport alternativ (proprietarul maşinii – n. red.) are obligaţia de a utiliza aparat de marcat electronic fiscal (…), de a emite şi înmâna bon fiscal pasagerului, precum şi de a emite factură la solicitarea acestuia”, scrie în noul proiect.

Toate companiile de ridesharing care vor efectua servicii pe teritoriul României, vor trebui să plătească anual, la Ministerul Transporturilor, taxa colosală de 50.000 de lei. Dacă nu se achită în termen de 30 de zile de la data scadentă, adică după 12 luni, li se suspendă autorizația de funcționare. Dacă taxa nu este achitată în termen de trei luni de la data scadentă, li se anulează autorizația. În primul caz, o poți reobține, în al doilea, nu.

Amenzi cuprinse între 5.000 și 50.000 de lei pentru Uber, Clever și Bolt (Taxify) dacă:

  • acceptă șoferi care nu îndeplinesc condiţiile cerute de prezenta lege pentru prestarea serviciilor de transport alternativ;
  • nu verifică anual dacă șoferii și mașinile lor îndeplinesc condiţiile necesare prestării de servicii de transport alternativ;
  • nu actualizează la timp documentele șoferilor angajați şi autovehiculele acestora;
  • schimbă termenii şi condiţiile de utilizare a platformei digitale fără notificarea prealabilă a utilizatorilor.

Vezi AICI proiectul de lege.

Care este reacția Uber cu privire la modificările aduse de Guvern

„Ordonanța de azi (29 martie, n.r.) nu schimbă cu nimic lucrurile pentru Uber în România – vom continua să operăm ca până acum. Mai mult, Guvernul și-a exprimat clar intenția de a reglementa sectorul de ridesharing printr-o ordonanță separată, în săptămânile următoare. Apreciem angajamentul Guvernului de a grăbi adoptarea unei legislații moderne pentru a răspunde nevoilor pasagerilor și șoferilor din România”, au declarat pentru Playtech, oficialii Uber România.