„Cartelul” taximetriștilor: de ce și-au luat o amendă imensă mai multe firme de taxi din România

de: Daniel Ștefan
06 05. 2019

Taxi și Uber sunt egali în fața Consiliului Concurenței, instituție care susține, evident, concurența pe piața transportului de persoane. Până acum, cele mai multe probleme legale au fost cu companiile de taxi, dar instituția nu vrea dispariția acestora.

Președintele Consiliului Concurenței, Bogdan Chirițoiu, a declarat pentru news.ro că instituția pe care o prezidează susține dezvoltarea noilor tehnologii din domeniul transportului de persoane. Se referă aici la Uber, Bolt sau Clever Taxi, dar nu înseamnă că trebuie să fie eliminate formele de transport care există deja, adică taxi.

Conciliul Concurenței îi îndeamnă pe taximetriși să învețe ce înseamnă piață liberă

Prin urmare, Chirițoiu încearcă să-i facă pe reprezentanții și pe angajații companiilor de taxi să înțeleagă că serviciul lor nu este pus în pericol de concurență, indiferent că aceasta vine din exterior, de la aplicațiile menționate sau din interior, adică între companiile de taxi.

De exemplu, am amendat 8 companii active pe piaţa transportului de persoane în regim de taxi şi dispecerat din Bucureşti şi judeţul Ilfov cu aproximativ 500.000 de euro pentru participarea la un cartel având ca obiect fixarea tarifului. De asemenea, alte 36 de companii de taxi din Constanţa, Timişoara, Baia Mare, Târgu-Mureş şi Râmnicu Vâlcea au fost sancţionate cu peste 400.000 de euro, pentru constituirea unor carteluri în vederea fixării tarifului. Cele mai multe dintre companiile de taximetrie sancţionate de noi erau membre în Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR). Companiile au contestat, însă instanţa a menţinut decizia Autorităţii de concurenţă, a declarat Chirițoiu.

Chiar și în prezent este în desfășurare o investigație cu privire la o posibilă încălcare a Legii concurenței de către COTAR și membrii acesteia pentru regiunea, evident, București-Ilfov.

De asemenea, Consiliul Concurenței susține că atât timp cât nu există obligativitatea apartenenței fiecărei companii de taxi de un dispecerat, aplicațiile de tip ride-hailing, cum este Clever Taxi, sunt bine venite.

Am propus eliminarea obligaţiei de a aparţine unui dispecerat, cel puţin în localităţile mici, deoarece activitatea de dispecerizare este o activitate conexă a transportului taxi şi considerăm că trebuie să fie opţiunea taximetriştilor dacă sunt arondaţi sau nu unui dispecerat. […] Este firesc să încercăm să ne adaptăm la evoluţiile tehnologiei. Progresul tehnologic conduce la îmbunătăţirea calităţii vieţii consumatorilor, însă nu trebuie să conducă la eliminarea formelor care deja îşi desfăşoară activitatea. Trebuie să găsim soluţii astfel încât cei din piaţă să funcţioneze fără să se elimine reciproc.

Între timp, în S.U.A., Uber are probleme serioase

În timp ce la noi, taximetriștii au coșmaruri noaptea că șoferii de Uber câștigă mai mult decât ei, în S.U.A., Uber urmează să intre în grevă săptămâna aceasta (6 – 12 mai). Șoferii americani de la Uber se plâng de condițiile de angajare care sunt nedrepte, iar beneficiile patronilor sunt prea mari, comparativ cu cele ale angajaților.

Uber susţine că suntem contractori independenţi chiat dacă ne stabileşte tarifele şi ne controlează ziua de muncă. Directorii Uber se îmbogăţesc din munca noastră. Ar trebui să ne trateze cu respect. Vom intra în grevă pentru a da mesajul că şoferii vor continua să se ridice, a declarat Sonam Lama, membru al Alianţei şi şofer al Uber din 2015.

Urmează să fie proteste însoțite de grevă în mai multe orașe mari din Statele Unite: New York, San Francisco, Chicago, Los Angeles, San Diego, Philadelphia şi Washington, D.C.

Iar în S.U.A., căderea Uber și Lyft (compania rivală) ar însemna o mare nenorocire pentru americanii care vor să ajungă mai repede la serviciu.