Renault pregătește cea mai ambițioasă strategie: ce ar putea ajunge Nissan

de: Daniel Ștefan
27 03. 2019

Renault se pregătește de o mutare strategică importantă pe piața auto care ar putea influența Dacia. Grupul francez vrea să fuzioneze cu Nissan, după un parteneriat de 20 de ani.

Renault, care în prezent este proprietarul Dacia, are de gând să ducă alianța cu Nissan la un alt nivel, din care să aibă doar de câștigat, dar nu se va opri aici.

Producătorul francez ar vrea să achiziționeze și Fiat Crysler Automobiles NV, ca să devină cel mai important conglomerat economic. Într-un astfel de context, Renault ar putea deveni un colos pe piața auto, care ar putea rivaliza chiar și cu companii ca Volkswagen sau Toyota (cu toate că o face deja de mult timp, pe anumite sectoare). Informația și analiza au fost prezentate de Financial Times.

Sursa citată menționează că noua strategie economică a companiei franceze înseamnă concretizarea pretențiilor ambițioase promovate de fostul director general al Renault și fost președinte al Nissan, Carlos Ghosn. În noiembrie 2018, Ghosn a fost arestat în Japonia din cauza unor nereguli financiare.

Care este, de fapt, ținta Renault

Evident, fuziunea ar veni în urma unei decizii comune. Financial Times susține că avansarea parteneriatului Renault-Nissan se datorează noii conduceri în consiliul de administrației comun al companiilor, adică în persoana lui Jean-Dominique Senard.

Scopul fuziunii este însă unul mai mare, Renault având ca miză achiziționarea Fiat Crysler Automobiles NV, după cum am mai spus.

Producătorul de origine italiană caută de mult timp un parteneriat sau o fuziune, iar președintele companiei a căutat soluția la mai mulți rivali auto, inclusiv la grupul francez PSA.

Până când Renault-Nissan-Mitsubishi își vor finaliza diferendele, Fiat ar putea să găsească deja sprijin la rivali (ce bine ar fi fost dacă Dacia ar fi fost puțin mai mult decât e în prezent).

Fiat este considerată o companie de talie medie pe piața auto, pentru că, deși deține mărcile Jeep și Alfa Romeo, produce anual în jur de cinci milioane de mașini. Totuși, este o țintă costisitoare – e necesară o capitalizare de piață de peste 20 de miliarde de euro.

Renault și Nissan sunt în parteneriat din 1999. Francezii dețin 44,3% din acțiunile Nissan, iar japonezii doar 15% din acțiunile Renault, deci niponii n-au dreptul de vot în cadrul consiliilor.

După ce acestei alianțe s-a alăturat și Mitsubishi, valoarea de piață a grupului a crescut la 50 de miliarde de euro. În 2018, s-a plasat pe locul al doilea la unități vândute după Volkswagen, conform graficului prezentat de Financial Times. În urma lor, a fost Toyota.