Miliardarul care crede că poate să oprească războiul Uber v. taximetriști
Războiul dintre Uber, Taxify și taximetriști este bine-cunoscut în România – mai ales în capitală, unde se și desfășoară.
Elon Musk, CEO-ul mai multor companii, printre care Tesla și SpaceX, ar putea pune capăt acestui război – sau, cine știe, să îl adâncească. Acesta plănuiește să lanseze taxiurile robot. Ce sunt ele?
Orice vehicul Tesla are capacitatea de conducere autonomă. Pentru ca un astfel de vehicul să fie transformat în taxi, proprietarul mașinii trebuie să se înscrie în aplicația specială a companiei. Musk estimează că prin 2020 vor exista peste un milion de taxiuri robot pe șosele.
Pasagerii vor putea comanda o astfel de mașină prin aplicația Tesla, așa cum ar chema un Uber sau un Lyft. Diferența va fi că în vehicul nu se va afla niciun șofer. Musk a subliniat că, cel mai probabil, nu în toate regiunile se va accepta o asemenea tehnologie futuristă.
Chiar și așa, el este destul de încrezător că programul de taxiuri robot se va lansa cu succes în mai multe părți din Statele Unite ale Americii.
Există, desigur, și critici ai acestui proiect. Spre exemplu, analistul Jeff Osborne de la Cowen, a zis: „Planurile rețelei de taxiuri robot Tesla par să fie pe jumătate neterminate, compania părând fie să nu aibă răspunsuri, fie să nu fi luat măcar în considerare întrebările de bază legate de prețuri, viabilitatea asigurări sau cerințele de reguli și de legi”.
De ce alternativa lui Elon Musk la Uber ar fi mai bună
Musk spune că tariful pentru taxiurile Tesla va fi mult mai mic decât la Uber și la serviciile normale de taximetrie. Dacă în SUA, o călătorie cu Uber sau Lyft te costă între 2 și 3 dolari pe milă, cu Tesla ar costa mai puțin de 0,18 dolari pe milă. Un asemenea tarif ar aduce câștiguri pentru toate părțile – atât pentru călători, care ar plăti signifiant mai puțin, cât și pentru proprietarii de Tesla, care pot dace profituri de 30.000 de dolari pe an.
O altă alternativă Uber și taxi ar putea veni de la parteneriatul american-francez dintre Bell Helicopter și Safran, care vor să creeze taxiuri aeriene cu decolare și aterizare verticală. Astfel, avantajele aviației (cum ar fi rapiditatea și confortul) ar putea fi accesibile mai multor persoane.
Desigur, până să ajungem și în România la taxiuri robot și avioane taxi, este cale lungă. Până una alta, putem doar visa, în timp ce ponderăm cu ce să mergem data viitoare – cu Uber sau Taxify, în funcție de care e mai ieftin.