Legea Uber, modificată iar: ce prevede versiunea promulgată de Iohannis

de: Răzvan Băltărețu
07 11. 2019

Inițial, legea pentru servicii similare Uber a pornit cu o ordonanță de urgență dată când era Viorica Dăncilă premier. Acum, Klaus Iohannis a promulgat o versiune votată în Parlament. Și unele schimbări sunt majore pentru șoferi.

Înainte de toate trebuie să știi că, potrivit versiunii promulgate de Iohannis, autorizarea platformelor de ridesharing ca Uber, Bolt sau Clever a fost prelungită până în februarie 2020. De la 1 noiembrie, a intrat în vigoare versiunea ordonanței de urgență.

De la aceasta data, șoferii care lucrau pe aplicații ca Uber sau Clever Go și nu respectau noile reguli sau nu erau autorizați puteau fi sancționați cu până la 9.000 de lei. Totodată, riscau reținerea numerelor de înmatriculare pentru șase  luni.

Versiunea promulgată de Iohannis a fost votată în Parlament cu 269 voturi „pentru” și o abținere. Votul final a fost pe 22 octombrie în Camera Deputaților.

Ce se schimbă în „legea Uber” odată cu versiunea promulgată de Iohannis

Alte amendamente adoptate de Parlament:

  • Avizul tehnic pentru platformele digitale va avea o valabilitate de 24 de luni, și nu de 12 luni, cum era prevăzut în OUG
  • În situaţia în care operatorul platformei digitale este o persoană juridică nerezidentă, acesta este obligat să aibă pe toată perioada în care îşi desfăşoară activitatea de intermediere a transportului alternativ pe teritoriul României o filială înregistrată la Oficiul Național al Registrului Comerțului, prin care se derulează activitățile comerciale în România
  • Deputații au eliminat prevederea potrivit căreia copia conformă este eliberată numai pentru autoturismele deținute în proprietate, închiriere sau comodat care sunt înmatriculate în judeţul respectiv sau, după caz, în regiunea de dezvoltare Bucureşti-Ilfov. Prin urmare, șoferii vor putea presta servicii de transport alternativ în orice localitate, indiferent de județul de înmatriculare a automobilului
  • Operatorul platformei digitale are obligația să achite la bugetul de stat o taxă în valoare de 100.000 lei la fiecare 24 de luni.

Inițial, era și-o prevedere ca mașinile folosite pe astfel de platforme ca Uber să poată avea șapte locuri. A fost eliminată în Camera Deputaților. Mașinile trebuie să aibă cinci locuri, maximum.

Potrivit datelor Ministerului Comunicațiilor, Clever (care își va schimba numele în Free Now – n.r.) a obținut aviz tehnic definitiv de funcționare. Uber și Bolt au aviz tehnic provizoriu. Deocamdată, situația Yango e incertă.

Obligații pentru șoferii care vor să facă ridesharing

Autoturismele folosite la transport alternativ:

  • nu trebuie să fie mai vechi de 15 ani
  • au maximum cinci locuri
  • au inspecţia tehnică periodică (ITP) realizată la fiecare șase luni
  • la momentul cursei trebuie să corespundă normelor tehnice privind siguranţa circulaţiei rutiere, protecţia mediului şi utilizarea conform destinaţiei
  • deţin copia conformă a autorizaţiei pentru transportul alternativ

Șoferii trebuie:

  • să aibă cel puțin 21 de ani
  • să dețină permis de conducere de cel puțin doi ani