31 oct. 2019 | 16:50

Bâlbâială pe legea Uber: de ce riscă șoferii amenzi uriașe de la 1 noiembrie

ACTUALITATE
Bâlbâială pe legea Uber: de ce riscă șoferii amenzi uriașe de la 1 noiembrie

Legea care reglementează aplicațiile de ride-sharing, denumită generic legea Uber, a primit votul final în Parlament. Și, totuși, șoferii care colaborează cu aceste companii riscă să fie amendați chiar de la 1 noiembrie.

Șoferii Uber și cei ai altor aplicații de ride-sharing precum Clever și Bolt riscă să fie amendați de la 1 noiembrie. Asta pentru că politicienii au promis că vor reglementa domeniul, dar lucrurile nu au fost duse până la capăt.

Ca să înțelegi cum s-a ajuns în această situație, trebuie să-ți aduci aminte de Ordonanța de Urgență adoptată de Guvern la sfârșitul lunii iunie. Potrivit acesteia, vor avea voie pe străzi doar aplicațiile care obțin aviz de la Ministerului Comunicațiilor. Același lucru e valabil și pentru șoferi, care trebuie să obțină autorizații RAR.

Ei bine, acea OUG a ajuns în Parlament, unde a fost modificată tocmai pentru ca termenul limită pentru obținerea autorizațiilor să fie împins până în februarie 2020. Aleșii au dat votul final, dar legea nu a ajuns la promulgare. Se aplică, așadar, prevederile din OUG adoptată în iunie.

Șoferii de pe Uber riscă amenzi de la 1 noiembrie

Potrivit legii, o Ordonanță de Urgență își produce efectele din momentul în care e adoptată. OUG referitoare la legea Uber e în vigoare și acum, așadar. Pentru că legea care a amendat-o nu a fost promulgată. 

Practic, termenul de 1 noiembrie menționat în OUG le dă dreptul polițiștilor să-i amendeze pe șoferii Uber, Clever, Bolt și Yango. Iar sancțiunile pot ajunge până la 9.000 de lei.  Potrivit Administrației Prezidențiale, legea nu a ajuns la Palatul Cotroceni pentru a fi promulgată de președintele Klaus Iohannis.

Recent, Nicoleta Schroeder, manager Uber România, atrăgea atenția că peste jumătate dintre şoferii parteneri Uber din România ar avea conturile blocate, în condițiile intrării în vigoare a noii legislații la 1 noiembrie.

”O scădere drastică a numărului de maşini disponibile înseamnă un timp mai mare de aşteptare pentru utilizatori. (…) Suntem obligaţi să punem în aşteptare conturile şoferilor care nu vor avea toată documentaţia necesară până la 1 noiembrie. Şi noi, ca platformă, suntem în proces de autorizare, aşteptăm autorizaţia să iasă”, declara aceasta.

Potrivit datelor Ministerului Comunicațiilor citate de G4Media, cei de la Clever au obținut aviz tehnic definitiv de funcționare, în timp ce Uber și Bolt au primit aviz tehnic provizoriu. Nu se precizează, însă, nimic despre Yango.