Cum scapi de ITP, chiar dacă ai mașină veche

de: Daniel Ștefan
01 04. 2019

ITP-ul va fi eliminat pentru mașinile vechi care urmează să fie date la casat prin programul Rabla. Dacă ții acea mașină „în curte”, Guvernul nu te mai obligă să plătești taxa.

Este o veste bună pentru șoferii și proprietarii de autoturisme vechi pe care nu le mai folosesc pe drumurile publice. Era aberant să fii obligat să plătești ITP pentru o mașină care oricum nu se mișcă din parcare.

Noua modificare legislativă a fost anunțată de ministrul Mediului, Grațiela Gavrilescu, sâmbătă, 30 martie:

„Am hotărât, făcând o analiză clară, la rece, şi am emis ordinul de ministru prin care ITP-ul pentru o maşină care stă în curtea unui cetăţean să fie scos. Dacă eu am maşina în curte nu o să mă mai duc să plătesc o taxă în plus când pot să mă duc să o dau pentru a achiziţiona o maşină nouă. (…) De săptămâna trecută ordinul este deja postat pe site”, a declarat ministrul Mediului.

Desigur, este un joc de legi pentru că anul trecut, tot Ministerul Mediului anunțase că din 2019, șoferii care vor să-și ia o mașină nouă prin programul Rabla, trebuie mai întâi să plătească ITP-ul la autoturismul vechi. Dacă acel automobil nu ar fi avut inspecția tehnică, nu ar fi fost primit la casat. O întortochere lipsită de logică. De ce mai trebuie mașina veche să fie în stare bună, dacă oricum o dai la fier vechi? Dacă era să producă un accident, ai fi fost oricum tras la răspundere.

„Interesul nostru este să le scoatem de peste tot, din parcări, din curţile oamenilor, nu avem nevoie sa blocăm acest sistem care este derulat de foarte mult timp şi care funcţionează foarte bine şi în sensul în care facem şi eforturi financiare pentru ca în fiecare an să reuşim să dublăm numărul de prime de casare. Atunci ar fi fost aşa, să zicem, un joc care nu ar fi fost corect”, a mai adăugat Grațiela Gavrilescu.

Rabla clasic și Rabla Plus: ce se întâmplă cu aceste programe în 2019

Tot ministrul a amintit că Programele Rabla clasic și Rabla Plus (cel prin care-ți iei o mașină electrică sau hibrid), ar trebui să înceapă pe la sfârșitul acestei săptămâni, deci pe 5 sau 6 aprilie (în cel mai optimist scenariu).

Vineri, 29 martie, Guvernul a adoptat și bugetul pentru Administrația Fondului pentru Mediu. Pentru cele două programe Rabla sunt alocate 322 de milioane de lei. Asta înseamnă că în jur de 35.000 de români și-ar putea lua o mașină nouă.

„Continuăm şi anul acesta reînnoirea parcului auto cu maşini nepoluante, maşini 100% electrice sau hibrid plug in sau hibrid, pentru care Guvernul a adoptat suma de 93 milioane de lei, buget care va putea să fie accesat atât de persoanele fizice, cât şi juridice.”

Amintim că Rabla clasic și Rabla Plus pot fi accesate atât de către persoane fizice, cât și juridice.