Google revoluționează streamingul pentru Stadia: ce este ”latența negativă”

de: Alexandru Puiu
20 10. 2019

Pe lângă toate celelalte domenii în care face legea, Google vrea să domine streamingului în materie de jocuri video. În acest scop, face investiții fabuloase și inventează tehnologii de la zero.

Dacă te-ai jucat vreodată un joc multiplayer de Counter Strike sau Call of Duty, sunt șanse foarte mari să-ți dai seama că un timp de răspuns mare în rețea sau ping ridicat îți poate ruina experiența. Nu contează că descarci un film de pe internet cu 40-50MB/s sau te uiți la Netflix în 4K fără emoții. Latența conexiunii tale sau timpul de răspuns în raport cu serverul care îți servește acele date poate să fie defectuos pentru un joc online.

Când vorbim de cloud gaming sau streaming de jocuri de pe internet, latența este și mai importantă. Pe lângă voleumul foarte mare de date care ți se descarcă în timp real pe sistem pentru a avea un flux video 4K în 60 de cadre pe secundă, tu trimiți către respectivul comenzile provenit de la controller. Cu alte cuvinte, degeaba arată spectaculos personajul tău din Assassin`s Creed, dacă nu poți evita o sabie care vine înspre tine, pentru că apeși la stânga pe controller și durează câteva momente până când îți este procesată comanda.

Un mod foarte evident de a rezolva problema latenței la internet este să ai un abonament de fibră optică și, eventual, să te conectezi cu fir la router, în defavoarea unei conexiuni wireless. Cei de la Google sunt însă de părere că există o soluție mai deșteaptă, una care va oferi o experiență impecabilă de gaming din cloud unui număr mai mare de gameri, chiar și fără abonamente de fibră optică sau fir.

Soluția celor de la Google este intitulată latență negativă și a fost descrisă de Madj Bakar într-un interviu cu publicația de gaming Edge. Madj este directorul de inginerie la Stadia, din cadrul gigantului din Mountain View. Denumirea nu este cea mai inspirată, dar mecanismul din spate sună convingător și s-ar putea să aibă aplicație și în alte servicii de streaming, nu doar cel creat de Google.

”În final, credem că, într-un an sau doi, vor avea jocuri care rulează mai rapid și par să răspundă mai bine din cloud, decât ar face-o local, indiferent cât de puternic îți este sistemul.”, a afirmat Madj Bakar. ”Latența negativă este un concept prin care Stadia poate iniția un joc cu o memorie tampon de latențe preconizate între server și jucător, iar printr-o combinație de metode, ți-o servește pe cea de care ai nevoie. Poate rula un joc cu un număr de cadre super rapid, pentru a răspunde la comenzile jucătorului mai repede. E ca și cum ar prezice apăsările de buton ale jucătorului. Aceste trucuri fac jocul să pară că răspunde mai repede la comenzi. Potențialul este de a răspunde mai repede la comenzi decât un joc pe o consolă care rulează la 30 de cadre pe secundă cu un controller wireless.”, a adăugat directorul Stadia.

Întregul concept pare SF, dar dacă te gândești bine, sunt șanse mari ca o combinație de foarte multe cadre pe secundă cu un buffer să funcționeze în a-ți da sentimentul că ai parte de o experiență de gaming perfectă, independent de viteza ta la internet. Google Stadia se lansează în luna noiembrie a acestui an.