Cum au evoluat Facebook, Instagram și alte rețele de socializare în ultimii 10 ani

de: Ciprian Ioana
22 12. 2019

Tehnologia a evoluat extrem de rapid în ultimii 10 ani. La fel au făcut și rețelele de socializare precum Facebook și Instagram. Iată cum s-au descurcat în ultimul deceniu platformele pe care le folosești zilnic și hai să vezi cam ce s-ar putea întâmpla până în 2030.

Pe 6 octombrie 2010, o nouă aplicație era disponibilă în App Store și, la scurt timp după lansare, a cunoscut un succes uriaș. Dezvoltatorii au observat cum numărul celor care-și făceau conturi creștea imediat, semn că se anunța un succes. În doar câteva ore, serverele au cedat și aplicația a picat. E vorba de Instagram.

În mai puțin de o săptămână, Instagram adunase deja 100.000 de utilizatori, cel mai rapid ritm de creștere înregistrat la acea vreme de o platformă de socializare. Până la sfârșitul anului 2010, Instagram adunase milionul de useri.

În următorii 10 ani, până în zilele noastre, aplicația a ajuns la 1 miliard de utilizatori.  A ajuns, între timp, în curtea Facebook, pentru că parte din strategia lui Mark Zuckerberg e și achiziția celor care i-ar putea amenința poziția. Azi, Instagram are un rival pe măsură. Se numește TikTok și crește în același ritm în care o făcea și Instagram în 2010.

Succesul Instagram din ultimii 10 ani

Instagram a luat naștere ca o aplicație disponibilă în App Store, dar s-a dezvoltat apoi extrem de rapid. A fost un startup pus pe picioare de Mke Krieger și Kevin Systrom în San Francisco.

Kevin Systrom și Mike Krieger – fondatorii Instagram

La aproape doi ani de la lansare, în 2012, Instagram avea să fie cumpărată de Facebook. O achiziție făcută de Zuckerberg cu scopul de a nu-și pierde poziția dominantă în social media. Instagram se făcuse foarte mare, așa că șeful Facebook a decis că e momentul să o cumpere. Iar înțelegerea s-a parafat în schimbul a 1 miliard de dolari.

A fost o sumă uriașă la acea vreme. În anii următori, Instagram a început să copieze de la rivali precum Snapchat și TikTok, dar s-a confruntat și cu problemele care începeau chiar de la vârful companiei-mamă, Facebook. Au fost situații greu de gestionat printre care acuzații de manipulare și hărțuire online.

La început, Instagram era aplicația pe care postai poze și le împărțeai cu prietenii tăi. Între timp, a devenit raiul influencerilor, a introdus funcții video și a remodelat multe modele de business din zona marketingului online.

Gigantul Facebook, un imperiu digital

Achiziția Instagram a venit la momentul în care Facebook era deja o forță în zona de social media. Și în ultimii ani a crescut atât de mult încât a intrat în atenția autorităților. Au fost multe scandaluri (Cambridge Analytica e unul dintre ele) din cauza cărora ai fi crezut că Facebook va cădea. N-a făcut-0.

Facebook deține acum trei aplicații majore în portofoliu: Instagram, WhatsApp și Messenger. Fiecare dintre ele sare de 1 miliard de utilizatori. E motivul pentru care Zuckerberg a devenit ținta Guvernului american.

La cum evoluează lucrurile în Statele Unite, ai fi tentat să zici că se strânge lațul în jurul Facebook. Guvernul american e cu ochii pe compania lui Mark Zuckerberg. Rețeaua de socializare se află în vizorul FTC – Comisia Federală de Comerț din Statele Unite – din cauza politicilor sale de business.

Pentru a evita o decizie care i-ar putea îngropa afacerea, Zuckerberg se uită după soluții. Una dintre ele se referă la integrarea platformelor pe care le deține. Adică Instagram, WhatsApp și Messenger. Șeful Facebook ar vrea să le treacă pe aceeași companie.

Zuckerberg speră să scape prin integrarea platformelor și să încheie, astfel, inclusiv cazul legat de achiziția lor.

Fenomenul TikTok

Aplicația care s-ar putea bate de la egal la egal cu giganții Facebook și Instagram vine din China. Se numește TikTok și a devenit deja un fenomen în rândul tinerilor și nu numai. Aduce aminte de Vine, aplicația cu videouri de 6 secunde care a fost închisă de Twitter în 2017, dar e altceva.

Ca să-ți dai seama de succesul TikTok, ar trebui să știi că a fost deja descărcată de 1,6 miliarde de persoane din toată lumea. E un volum de date uriaș acolo, care le asigură chinezilor spațiu de manevră în a monetiza masiv de pe urma utilizatorilor.

Unii analiști preferă să se uite altfel la aplicația chinezilor și susțin că nu seamănă deloc cu ce oferă Instagram și Facebook, deși modelul pare același la prima vedere. Ei spun că TikTok a venit cu ceva mai mult decât construirea unor conexiuni în mediul online. E despre folosirea algoritmilor în căutarea unui conținut care să capteze atenția.

E o platformă bazată mai mult pe entertainment decât pe conexiunile utilizatorilor.

Cum s-au descurcat alții

Păi, adevărul e că nu prea s-au descurcat. Google și Apple au încercat, la rândul lor, să-și lanseze propriile rețele de socializare. Google Plus a „murit” repede și s-a închis anul acesta, în luna aprilie. De asemenea, Apple a renunțat la proiectul Ping, ce se dorea o rețea de socializare axată pe muzică.

În a doua jumătate a ultimului deceniu, au mai fost încercări. Dar nimeni nu a avut succes într-0 zonă dominată de Facebook și restul giganților. Printre cei care au eșuat se numără Ello, Peach, Meerkat, Mastodon și, Vero.

Lista poate fi și mai lungă. Dar nimeni n-are loc de cei mari.

2010-2019 în social media

  • 2010: Se lansează Instagram.
  • 2011: Se lansează Snapchat și Google Plus. Doar Snapchat rezistă pe piață.
  • 2012: Facebook cumpără Instagram în schimbul sumei de 1 miliard de dolari
  • 2013: Twitter se lansează la Bursă, dar investitorii nu prea apar, considerând că audiența nu va fi niciodată ca la Facebook
  • 2014: Facebook cumpără WhatsApp în schimbul sumei de 22 de miliarde de dolari. Zuckerberg devine și mai puternic
  • 2015: Dispare Friendster, aplicație care n-a reușit să se mențină pe linia de plutire
  • 2016: Se lansează TikTok
  • 2017: Twitter închide Vine, aplicația pe care se distribuiau clipuri video scurte de câte șase secunde
  • 2018: Facebook, Twitter și Google se confruntă cu un nou scandal: Cambridge Analytica
  • 2019: Facebook e investigată pentru achizițiile din trecut: Instagram și WhatsApp

Ce urmează pentru rețelele de socializare în următorii 10 ani

După cum vezi, ultimii 10 ani au fost dominați de gigantul Facebook. Ce urmează în ultimul deceniu? Câțiva experți încearcă niște estimări. Un analist FBI susține că vor urma schimbări majore în social media, de la telefoane cu camere ultra-performante până la realitatea augmentată.

Noua rețea de date mobile 5G va aduce viteze impresionante, ceea ce va face ca pozele și videourile să fie uploadate în câteva fracțiuni de secundă. Totul se va întâmpla pe repede înainte. Totul va fi și mai conectat decât acum.

Dacă ultimii 10 ani ți se pare că au trecut extrem de repede și că volumul de informații a fost uriaș, stai să vezi următorul deceniu.