Facebook a rezolvat problema reclamelor false din campania electorală, în teste

de: Alexandru Puiu
28 10. 2019

Facebook are în continuare o problemă majoră cu răspândirea de informații false prin intermediul celei mai mari rețele sociale din lume. Pe de altă parte, face totuși pași spre a o remedia.

Prin intermediul unor comunicate de presă recente, cei de la Facebook au promis că vor preveni răspândirea de informații false, mai ales în domeniul politic. Foarte multe organizații politice care activează sub candidați mai mult sau mai puțin renumiți plătesc sume generoase celor de la Facebook pentru a publica reclame mincinoase despre alți candidați. În contextul în care s-a dovedit că așa a câștigat alegerile Donald Trump în 2016, Mark Zuckerberg vrea să prevină repetarea acelei situații în 2020.

După ce s-au lăudat că au devenit mai eficienți în eliminarea sau respingerea reclamelor politice mincinoase, cineva a testat acea afirmație. O reclamă a fost postată pe Facebook de Really Online Lefty League, un comitet de acțiune politică sau PAC. Reclama cu pricina afirma în mod fals, că senatorul republicat Lindsey Graham a votat o legislație pentru protecția mediului propusă de democrați în parlamentul SUA, Green New Deal.

Un purtător de cuvânt al Facebook a afirmat pentru Reuters că acea reclamă în particular a fost eligibilă pentru o verificare a nivelului de veridicitate din cauza faptului că venea de la un PAC (Political Action Committee), nu de la un politician.

Reclama cu pricina a făcut subiectul unui set de întrebări primite de Zuckerberg pe 23 octombrie când a ajuns din nou în fața autoritățile americane pentru a da declarații. În acel context, Alexandria Ocasio – Cortez l-a întrebat pe CEO-ul Facebook dacă o astfel de reclamă ar trece de filtrul automat sau manual pentru reclamele politice. Pe de o parte, acest set de circumstanțe atestă efortul Facebook de a preveni răspândirea de reclame mincinoase. Din păcate, acest efort nu este consistent, mai ales în cazul candidaților politici care și-au creat un brand din a minți la TV, în presă sau online.