Era cel mai bun din lume, dar o inteligență artificială l-a convins să renunțe: ”Nu sunt în vârf”
Tot mai multe jocuri ajung să fie dominate de algoritmi de inteligență artificială, iar unii campioni care și-au dedicat întreaga viață unui joc nu sunt foarte încântați de respectivul trend.
Nimic nu este mai frustrant decât să-ți dedici zeci de ani din viață unei activități, doar pentru a vedea că un program de calculator îți face treaba mai rapid și mai bine. Din păcate, cu asta a ajuns să se confrunte un multiplu campion mondial la Go. Tristețea a fost atât de mare, încât a decis să se lase de meserie.
În contextul în care și-a dat seama că inteligența artificială nu poate fi învinsă, un maestru al jocului de strategie chinezesc Go s-a hotărât să nu mai încerce. Mai mult decât atât, s-a decis să nu mai participe nici la competiții, pentru că întotdeauna va avea în cap faptul că cineva îl poate învinge, indiferent cât s-ar pregăti, fie el și un calculator.
Lee Se-dol este singurul om care a învins vreodată software-ul AlphaFo dezvoltat de Deepmind, compania soră a Google. În 2016, el a luat parte la un campionat din 5 meciuri împotriva lui AlphaGo, pierzând de patru ori, însă reușind să câștige o dată în fața computerului. O victorie din cinci nu a fost însă suficientă pentru coreeanul care a câștigat toată viața la acest joc.
În momentul în care s-a hotărât să renunțe la Go, anunțul a fost simplu. „Nu sunt în vârf nici dacă devin numărul 1.” „Există o entitate care nu poate fi învinsă”, a declarat campionul mondial la Go, de 18 ori, pentru agenția Yonhap.
Deși are doar 36 de ani, Lee Se-dol este considerat cel mai talentat jucător din epoca modernă. El a început să joace Go la cinci ani și a devenit profesionist după 7 ani de muncă. Decizia de a se retrage a fost probabil foarte dificilă și nu a ajutat nici faptul că oficialii Deepmind l-au felicitat.
„În numele întregii echipe AlphaGo de la Deepmind, aș vrea să-l felicit pe Lee See-dol pentru decada sa legendară ca cel care a controlat jocul și îi urez tot ce e mai bun în viitor”, a transmis Demis Hassabis, șeful executiv și co-fondatorul Deepmind.
Ca un scurt istoric legat de Go, jocul provine din China antică. A fost inventat în urmă cu aproximativ 3.000 de ani, dar a fost jucat intens de-a lungul istoriei. Tabla de joc este considerată mult mai complexă pentru un computer decât cea de șah, care este de referință pentru AI. În mod uzual, fiecare jucător are de ales între 200 de posibile mișcări, spre deosebire de aproximativ 20, în cazul șahului.