Dezastru la testele PISA: cum a ajuns România țara analfabetismului funcțional
România a obținut cele mai proaste rezultate la testele PISA 2018. Procentul de analfabetism funcțional este în creștere, iar asta înseamnă, între altele, că reformele din Educație au fost puține sau ineficiente.
România a înregistrat un scor dezastruos la testele PISA, cel mai prost rezultat din ultimii nouă ani. Rezultatul testelor organizate de Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică – OECD – arată că România a ținut-o din rău în mai rău în fiecare an.
Scorul obținut în 2018 este sub precedentele două testări – din 2012 și 2015. De asemenea, procentul de analfabetism funcțional este în creștere față de 2015, ajungând la 44%. Sunt rezultate dezastruoase care arată, de fapt, slaba performanță a sistemului educațional din România.
Reformele promise de cei care au ocupat funcția de ministru al Educației nu și-au atins scopul. Sau, în multe cazuri, au lipsit cu desăvârșire.
România, dezastru la testele PISA
Testele PISA 2018 la matematică înregistrează cea mai mare scădere față de testarea anterioară din istoria acestor teste. Este vorba despre 14 puncte pierdute de România față de PISA 2015 și 15 puncte față de PISA 2012. Rezultatele PISA 2018 pentru Științe sunt și ele mai slabe, diferența față de cele de la PISA 2015 fiind de 9 puncte, iar față de 2012 – 12 puncte, arată edupedu.ro.
Stăm extrem de prost și față de media OCDE – rezultatele arată că diferențele dintre rezultatele medii ale altor țări parte din Organizație și cele ale României sunt de 59 de puncte la citire, tot 59 de puncte la matematică și 63 de puncte la științe.
Elevii români au avut cele mai mari probleme la toate materiile analizare – matematică, citire și științe. Doar 4% dintre ei au rezolvat cele mai dificile probleme, în vreme ce media OCDE este de patru ori mai mare – adică 16%.
Analfabetismul funcțional, în creștere
Raportul OCDE mai arată că 59% dintre elevii din România au atins cel puțin nivelul 2 la citire, pe lângă o medie de 77% la nivelul Organizației.
Asta înseamnă că acești elevi pot cel puțin să identifice ideea principală dintr-un text de mărime medie, pot găsi informația pe baza unor criterii explicite, uneori complexe și pot reflecta asupra scopului și formei unui text, atunci când sunt puși să facă asta.
De cealaltă parte 41% dintre elevi nu pot ajunge la nivelul 2, acesta fiind nivelul de analfabetism funcțional la citire. Adică nu poate explica și nu poate înțelege ce scrie în textul respectiv.
În România, procentul de analfabetism funcțional a urcat de la 39% în 2015 la 44% în 2018, adică o creștere de cinci procente în doar trei ani. Practic, România ocupă locul 47 din 79. Clasamentul este dominat din nou de China, Estonia și Canada, iar la coada clasamentului se situează Republica Dominicană, Filipine și Spania.
Ce spune ministrul Educației
Confruntată cu asemenea rezultate dezastruoase, ministrul Educației, Monica Anisie, crede că nu-s motive de îngrijorare. Mai mult dă vina pe faptul că ar fi vorba de o evaluare internațională.
„Nu trebuie neapărat să ne îngrijorăm de această evaluare a testelor PISA, e o evalare internaţională. Accentul la aceste evaluări internaţionale nu cade neapărat pe ce ştiu elevii, ci pe aplicarea cunoştinţelor în situaţii concrete de viaţă. Intervenţia trebuie să fie rapidă prin programele pe care Ministerul Educaţiei ar trebui să le dezvolte în cadrul şcolii, în această perioadă în care atâţia miniştri s-au perindat. Este problemă de sistem, ar trebui să înţelegem că şi profesorii trebuie să se pregătească în aşa fel elevii încât să existe corelaţia cu piaţa muncii şi cu viaţa de zi cu zi, să fie reală, iar teoria pe care o învaţă să poată fi aplicată”
Monica Anisie, ministrul Educației