Dacia, într-un test extrem: cum se descurcă în turul Europei mașina din ’70

de: Andrei Simion
11 07. 2019

Poate n-ai mare încredere în mașinile Dacia vechi, dar una îți demonstrează că te înșeli. Și-a dus șoferul prin multe țări europene într-un circuit care-i dificil de făcut chiar și cu o mașină modernă. Ce a învățat proprietarul după această experiență?

O Dacia 1300 din 1971 a fost pusă pe roți cât să facă un tur al Europei. Aceasta a fost restaurată de la zero, după ce în ultimii 24 de ani a stat nemișcată într-un garaj. Omul care i-a redat strălucirea de altă dată a fost Gheorghiță Alexe.

Povestea cu Dacia a început în Vâlcea, unde a dat 8.000 de lei pe ea. Avea 32.000 de kilometri la bord și era încă suficient de bună cât să revină cu ea acasă pe propriile roți. El este din Buzău.

Dacia cu ADN francez

După cum a explicat proprietarul, maşina face parte din primele serii produse la fabrica Dacia din România, iar piesele au fost aduse din Franţa. Circuitul prin Europa a fost în vara lui 2018, la finalul căruia, susține șoferul, a adunat 14.000 de kilometri.

„Eu lucrez în Elveţia, venisem acasă pentru un concediu şi am hotărât să plec cu Dacia prin Europa. Simţeam că mă va duce la destinaţie şi mă va aduce şi acasă, chiar dacă prietenii mă descurajau şi îmi ziceau că nici până în Arad nu voi ajunge. Mi-am luat disc de ambreiaj, placă de presiune, piesele despre care credeam eu că mă vor lăsa pe drum. Traseul până la graniţă a fost Buzău, Braşov, unde am casă, Arad. Mergeam până la ora zece seara”.
Gheorghiță Alexe pentru Adevărul

El a ieșit din țară, către Europa, prin vama Nădlac. Primul moment spectaculos a fost pe autostrada din Budapesta. El, în mașina vișinie din anii ’70, era în sine o atracție pentru toți. „După Budapesta, pe autostradă, a fost spectacol. Am fost claxonat tot timpul de TIR-iştii români şi cum Dacia nu stă foarte bine la antifonare mă asurzeau toate claxoanele. Îl vedeam ca pe un semn de încurajare”, a mai povestit el pentru publicația citată.

Ce viteză maximă mai poate atinge o mașină românească produsă în anii ’70

Proprietarul susține că mașina poate ajunge la circa 120 de km/h, dar au fost mecanici care nu i-au recomandat s-o ducă atât de departe, așa că se limitează la circa 100 km/h.

După Ungaria a trecut prin Viena și a ținut-o drept spre Germania. Țara asta i s-a părut enormă, mai ales într-o mașină care nu-i foarte rapidă. Apoi, de la nemți, s-a dus până în Olanda. Au urmat Belgia și Franța, iar Dacia 1300 pe care o conduce a ajuns să vadă Parisul.

Următoarea țară pe listă a fost Spania, iar acolo căldura a fost cel mai dificil inamic, mai ales că Dacia 1300 n-are aer condiționat. Revenirea în țară a fost prin Monaco, Italia, Elveția, Slovenia, Ungaria și acasă.