Dacia 1300 în teste de siguranță: cât de sigură era mașina românilor

17:17 14.03.2019

Se făceau teste de siguranță pentru mașinile Dacia și înainte de 1989. Dar, pe cât te amuză azi, la fel de mult te și înspăimântă.

Mai ales că aproape orice român a mers cel puțin o dată cu o Dacia 1300, 1310 sau versiunile din anii ‘90. Când vezi cât de „sigură” era mașina românească în caz de accident frontal cu un alt vehicul, parcă te trece un fior pe șira spinării.

Evident, nu e nicio surpriză. Știm toți că Daciile erau „sicrie” pe roți când venea vorba de siguranță.

Indiferent unde stăteai în mașină, ca șofer, pasager în față sau în spate, în cazul unui accident serios, chiar dacă scăpai cu viață, sigur te alegeai cu dureri cervicale groaznice sau dădeai grav cu fața de volan, de bord sau de scaunul din față (care n-avea nici tetieră la început). Alteori, puteai sări direct prin parbriz.

Totuși, se făceau teste de siguranță și înainte de 1989. Te întrebi de ce se mai făceau, având în vedere că era evident cât de periculoase erau? Nu pot să-ți dau un răspuns concret. Cert este că se realizau într-o manieră mai improvizată, mai în stil… românesc.

Cum se testa Dacia înainte de 1989

Pe YouTube încă se mai păstrează un clip de doar 11 secunde cu o filmare din timpul unui astfel de test pentru o Dacia 1300. După cum se vede, testele se făceau într-un poligon special.

N-am avut ocazia să luăm legătura cu cineva care a lucrat înainte de Revoluție la uzinele Dacia și să ne povestească despre aceste teste. Știu însă că era o procedură destul de rudimentară și periculoasă.

La viteze de până în 40 km/h, mașinile erau conduse chiar de șoferi, deci de persoane, nu se puneau manechine. Dacă se făceau teste care depășeau acea limită, automobilele erau testate fără niciun pasager sau șofer, nici măcar o păpușă, o pernă, o sperietoare de ciori, ceva acolo.

Nu știu ce viteze aveau Dacia 1300 și camionul din acel clip, dar, deși autoturismul pare să reziste mai bine decât te-ai fi așteptat, e intuitiv că persoanele din interior sigur și-ar fi rupt ceva (în cel mai fericit caz).

Dar, ca să nu zici că Dacia a fost, cândva, atât de groaznică la acest capitol, uită-te și la clipul de mai jos, cu acea Holden Commodore. Cred că doar în portbagaj aveai șanse de scăpare, dar nici măcar bușonul rezervorului de carburant n-a ieșit intact din acel impact cu zidul. Deci, se poate și mai rău.