Cum a încercat Coca-Cola să-i mintă pe tineri că zahărul e bun

de: Ciprian Ioana
23 12. 2019

Coca-Cola este, încă, un brand uriaș la nivel mondial și investește miliarde de dolari în campanii pentru imagine. Numai că produsele sale nu-s dintre cele mai sănătoase. A încercat să gestioneze această situație. Dar una a zis public și alta a făcut.

Coca-Cola e un brand cunoscut de aproape toată lumea de pe glob. Bugetele de marketing sunt uriașe, iar sponsorizările merg inclusiv spre marile evenimente, urmărite de sute de milioane de oameni. Coca-Cola a sponsorizat, de exemplu, Jocurile Olimpice din 1928 și până azi.

Longevitatea sa în această zonă asociată cu sportul și sănătatea nu e întâmplătoare. Documente interne ale companiei arată că, de fapt, grija pentru sănătatea consumatorilor e doar la suprafață. De fapt, gigantul a încercat și probabil încă încearcă să le închidă ochii tinerilor în fața problemelor cauzate de consumul de zahăr. Cea mai recentă campanie de acest fel s-a derulat la Jocurile Olimpice de la Rio de Janeiro, din 2016.

Coca-Cola a scos din buzunar până la 2,5 milioane de dolari pentru a targeta tinerii și pe mamele lor. De ce? Răspunsul e simplu.

Coca-Cola, joc dublu

Documentele prezentate în International Journal of Environmental Research and Public Health arată cum Coca-Cola s-a folosit de campaniile publice pentru a le distrage atenția tinerilor de la problemele de sănătate asociate cu zahărul. Pentru că cifrele erau în defavoarea companiei.

Datele oficiale arată că, cel puțin în Statele Unite, rata obezității în rândul copiilor s-a triplat din 1970 și până astăzi. Asta crește riscul de diabet, boli de inimă și alte probleme de sănătate în rândul lor. În America, obezitatea infantilă are costuri estimate de 14 miliarde de dolari anual. În rândul adulților, lucrurile stau și mai rău. Cifrele indică faptul că aproape 4 din 10 americani suferă de obezitate.

În documentele interne ale Coca-Cola se menționează campania “Movement Is Happiness”.

Campania a avut rolul de a-i face tineri să creadă că băuturile brandului sunt sănătoase și dau energie și bucurie. Dar nu sunt astea principalele efecte ale zahărului? Practic, Coca-Cola a încercat să le distragă atenția de la pericolele de sănătate și să-i facă să creadă că atâta vreme cât ai energie și te simți bine lucrurile sunt în regulă.

Există, însă, țări ca Mexic, Chile și Brazilia care au venit cu taxe suplimentare pe produsele care conțin cantități mari de zahăr și au interzis publicitatea către tineri. Unul din principalele scopuri ale Coca-Cola a fost ca imaginea companiei să nu fie asociată direct cu obezitatea. În reclamele companiei vezi oameni care arată bine și sunt fericiți.E o strategie de zeci de ani.

Tinerii vulnerabili, principala țintă

Analiștii susțin că, în mod intenționat, Coca-Cola targetează tinerii pentru că reprezintă o categorie vulnerabilă și de multe ori extrem de credulă. Șefii companiei susțin că vor să fie văzuți drept un producător de băuturi și e motivul pentru care și-au diversificat gama cu ape, sucuri neacidulate, ceaiuri și băuturi energizante.

„La Coca-Cola recunoaștem că prea mult zahăr nu e bun pentru oricine”, zice Kent Landers, vicepreședintele departamentului de comunicare. Ce nu spune el e că prea mult zahăr nu e bun pentru nimeni.

Coca-Cola se laudă că a limitat cantitățile de zahăr în ultimii ani. Dar, în paralel, a și încercat să-i mintă pe adolescenți că lucrurile nu sunt atât de grave pe cât le prezintă medicii. E motivul pentru care asociațiile din domeniul medical pun presiune pe autorități pentru a deschide o anchetă la adresa Coca-Cola din cauza campaniilor care aveau rolul de a-i manipula pe tineri.

Așa cum companiile din industria tobacco n-ar trebui să le spună tinerilor ce este și ce nu este sănătos, nici Coca Cola n-ar trebui să facă acest lucru.

Coca-Cola, practici vechi de ani de zile

Coca-Cola nu face acest lucru de ieri de azi. Încearcă în mod constant să arunce cu bani în stânga și-n dreapta pentru a-și proteja imaginea. Sub pretextul unor acte de caritate, compania a pompat bani grei în organizații de sănătate, pentru ca acestea să țină sub preș efectul nociv al sucurilor acidulate.

Ani de zile, giganți din industrie precum Coca-Cola și PepsCo au sponsorizat zeci de organizații de sănătate din America. Cam ceea ce făceau cei din industria țigărilor pe vremuri, când se confruntau cu articole critice din partea asociațiilor medicale. În 2015, un articol The New York Times, care a făcut vâlvă la acea vreme, dezvăluia legături financiare între Coca-Cola și grupul de cercetare Global Energy Balance Network.

Oamenii de știință au micșorat intenționat rolul pe care băuturile cu zahăr îl au în apariția obezității și a scăderii sănătății generale, discutând mai degrabă despre nevoia de mișcare. Grupul de cercetare a fost desființat după ce informațiile au apărut în presă.

Multe studii arată că rata obezității este strâns legată de consumul de sucuri acidulate. Coca-Cola știe asta și încearcă să-și păstreze imaginea intactă. De multe ori, adevărul mai iese la iveală.