Ce pedeapsă riscă mecanicii țepari care au folosit piese second-hand
Anumite service-uri auto își “țepuiesc” clienții fără ca aceștia să-și dea seama. Cea mai întâlnită păcăleală e cu piesele necesare unor reparații. În loc să-ți pună piese noi, așa cum ar trebui, îți pun unele second-hand, dar le plătești la prețul celor originale.
Mii de clienți sunt puși în această situație, dar rareori poți verifica dacă lucrarea pentru care plătești sute sau mii de lei este una veritabilă. Și, odată ce-ți dai seama că ai luat “țeapă”, statul român te ajută prea puțin ca să-ți facă dreptate. Totuși, dacă ai bani de împins prin tribunale, ai șanse să câștigi.
Așa a făcut un șofer din Bacău care a dat atât service-ul, cât și mecanicii responsabili în judecată pentru că i-au reparat mașina cu piese second-hand, deși l-au pus să achite unele noi.
Românul s-a luptat nouă ani în instanțele de judecată, dar, în final, a câștigat procesul, iar cei trei mecanici auto au fost condamnați la un an de închisoare cu suspendare și la plata a 40.000 de lei daune (10.000 de lei a fost costul pieselor care trebuiau schimbate și 30.000 de lei daune morale). Doar mecanicii au fost însă obligați să plătească daunele. Service-ul a reușit, cumva, să se „spele pe mâini” de situație.
Doi dintre cei trei inculpați sunt mecanicii responsabili cu reparația, iar al treilea este chiar coordonatorul service-ului, însărcinat cu controlul calității.
Te duci la un service „de încredere” unde primești aceeași țeapă ca la unul de cartier
Paguba s-a petrecut la service-ul SC Trendo Automobile SRL, la un punct de lucru din Bacău. Faptul că procesul a durat nouă ani pentru o infracțiune cât se poate de evidentă și de gravă, demonstrează cât de greu sunt demonstrate și sancționate faptele de înșelăciune privind calitatea bunurilor și a serviciilor în România.
Păgubitul se numește Lucian Ciobanu și este proprietarul unui autoturism Peugeot care a fost grav avariat în decembrie 2009, după ce a fost implicat într-un accident. În baza procesului-verbal de daune, întocmit de asigurator, s-a dispus inlocuirea mai multor piese printre care aripa dreapta spate, uşa dreapta spate, uşa dreapta faţă și altele. În final, contravaloarea reparaţiilor a fost stabilită la 11.771 lei.
Evident că păgubitul a trebuit să caute și să împingă bani la controale specializate care să demonstreze legal că mașina a fost reparată superficial și cu piese vechi.
Iată ce se precizează în hotărârea Curții de Apel Bacău:
”Rezultă din întregul material probatoriu administrat în cursul procesului penal că la sfârşitul lunii decembrie 2009 – începutul lunii ianuarie 2010 (până la 06.01.2010, când a fost predat autovehiculul reparat), în calitate de lucrători ai service-ului, au realizat cu bună-ştiinţă şi fără a avea acordul persoanei vătămate, o lucrare necorespunzătoare la autovehiculul aparţinând persoanei vătămate, în sensul că au revopsit şi montat o portieră veche pe partea dreapta faţă, în loc de una nouă şi au înlocuit aripa dreaptă spate în secţiune, în loc să o înlocuiască integral, producând în felul acesta un prejudiciu proprietarului autovehiculului”.
În România, astfel de cazuri se întâlnesc la alarmant de multe service-uri, în special la cele “de cartier”, eventual și fără autorizație, dar nici cele considerate profesionale nu fac rabat de la regulă. Oamenii sunt la fel, indiferent că lucrează într-o magherniță infectă la colțu blocului sau într-un atelier modern, dotat cu toate utilitățile necesare.
Ce poți să faci ca să nu fii “țepuit” de service-uri
Din păcate, n-ai prea multe opțiuni. Cândva, exista metoda “stai lângă mecanici, să vezi ce piese pun și cum lucrează”. În ultimii ani, ești condus subtil spre ieșire și ți se spune fie elegant, fie în batjocură că n-au timp să-ți repare mașina pe loc. “O lași aici și vii după ea mâine”, sau peste o săptămână sau chiar mai mult, în funcție de gravitatea avariei ori în funcție de cât timp le trebuie să-ți disece mașina și să-ți ia piesele pe care le vor ei, fără ca tu să-ți dai seama. Și să le înlocuiască cu unele vechi, evident.
Poți, eventual, să o duci la un control de specialitate, dar o să te coste suplimentar. Și, ține cont de faptul că nu contează cât de gravă sau de facilă e starea mașinii. Îți pot fi înlocuite chiar și piese pe care nici nu le cunoști.