Bilanț dezamăgitor pentru Aeroportul Otopeni: cum se face Bucureștiul de râs

de: Ciprian Ioana
31 12. 2019

Aeroportul Otopeni a devenit neîncăpător pentru milioanele de pasageri care-l tranzitează anual. Și de aici rezultă o serie de probleme care arată dezastrul în care a ajuns terminalul din Otopeni.

Aeroportul Otopeni e tranzitat anual de milioane de pasageri. Numărul acestora crește de la un an la altul, iar în lipsa unui al doilea terminal apar o serie de probleme. Anul trecut, spre exemplu, principala poartă de intrare în țară a fost tranzitată de aproape 14 milioane de pasageri. Posibil ca pragul de 15 milioane să fie depășit anul acesta sau, cel mai sigur, în 2020  – când Bucureștiul va găzdui patru meciuri cu ocazia Campionatului European de Fotbal.

Un document al Ministerului Transporturilor arată dezastrul de pe Otopeni. Un bilanț dezamăgitor scos în evidență și de analizele făcute de Air Help.

S-au centralizat datele oficiale de zbor și evaluările pasagerilor. Așa s-a aflat că România și Bucureștiul se fac de râs în fața turiștilor care ajung pe Aeroportul Otopeni.

Aeroportul Otopeni, aglomerat și cu probleme

În documentul Ministerului Transporturilor se vorbește despre o serie de probleme. Numai într-o singură lună, în iulie mai exact, au fost nu mai puțin de 1.600 de curse întârziate. De asemenea, au fost găsite obiecte care n-ar fi trebuit să fie în spațiul de mișcare.

Echipamentele folosite sunt vechi, modernizări nu prea s-au făcut, iar personalul este insuficient. Mai mult, nu există o așa-numită cultură organizațională care să fie orientată către pasageri.

Analiza Air Help arată că Aeroportul Otopeni e pe locul 129 din 132 în clasamentul care analizează performanțele unui astfel de terminal. Adică suntem spre coada clasamentului.

Problemele, scoase la iveală în urma controalelor

AAC- Autoritatea Aeronautică Civilă arată, între altele, ”prezența constantă” a unor obiecte străine în spațiul de mișcare al aeroportului. Documentul recomandă introducerea unor standarde, instruirea personalului și stabilirea unor criterii clare pentru dimensionarea acestuia.

Aproape una din șase curse figurează la categoria întârziat. Aeroportul Internațional Henri Coandă Otopeni nu are o infrastructură adecvată pentru traficul existent, iar un control arată ”lipsa unei culturi organizaționale orientată spre calitatea serviciilor” atât în cazul aeroportului, cât și al firmelor care se ocupă de bagaje.

Aeroportul a fost vizat de un control în perioada 15 iulie – 31 august 2019 și acolo e menționată și compania națională TAROM – care se ocupă de bagajele de pe propriile curse, cât și firmele Globe Ground, Menzies Aviation, Romanian Airport Services (RAS) și Up Lift, care prestează servicii pentru cursele aviatice ale celorlalte companii aeriene.

Principalele probleme de pe Aeroportul Otopeni:

  • Personal insuficient pentru încărcarea și descărcarea bagajelor (în cazul firmelor RAS și Menzies)
  • Echipamente cu grad avansat de uzură, neîntreținute și autobuze atipice (la companiile RAS, Menzies, Up Lift, Globe Ground)
  • Spații de lucru în zona de procesare a bagajelor întreținute necorespunzător
  • Lipsa planificării documentate (în cazul Menzies) Peste 1.600 de zboruri întârziate în luna iulie 2019