Primăria București îți dă bani dacă faci „Uber”. Câți bani și de ce?
Proiectul care folosește modelul „Uber” ca să mai elibereze traficul din București vine cu o abordare cel puțin interesantă. Suma nu-i chiar spectaculoasă, dar ar trebui să acopere drumurile prin București.
Primăria București, condusă de Gabriela Firea, vrea să deconteze combustibilul celor care folosesc mașina în comun cu alții. Astfel, sistemul de car sharing (ride sharing) pe care l-a popularizat Uber ar fi folosit la nivel de administrație locală în România.
Programul se numește „Stimularea mobilității și descongestionarea traficului din Municipiul București”. Primăria București a arătat, în proiectul de hotărâre, că la sfârşitul lui 2017 erau aproape șase milioane de mașini înmatriculate în România. În București, sunt 17,6% din ele, iar în Ilfov 2,21%.
Primăria București va deconta combustibilul folosit de cetăţeni până la 500 de lei pe lună. Asta dacă mai multe persoane merg în comun cu un autoturism. Proiectul a ajuns pe 22 noiembrie în Consiliul General al Municipiului Bucureşti și a fost aprobat. Au fost 28 de voturi „pentru”, o abținere și 19 voturi „împotrivă”. USR și PNL au votat împotrivă, PMP a votat „pentru”, în timp ce doi consilieri PSD, printre care și Orlando Culea, s-au abținut.
Proiectul a fost respins în ședința CGMB din 18 octombrie.
Modelul „Uber”, așa cum l-a gândit Primăria, ar reduce traficul din Capitală cu circa 25%. Asta dacă se va apela atât la car sharing, cât și la car pooling (luat alți pasageri de pe drum) şi bike sharing. E în plan și așa ceva.
Primăria vrea să creeze și un sistem de car sharing cu autoturisme eco – electrice sau hibride – și un altul de bike sharing. Pe listă mai e și un sistem de transport elevi, cu microbuze.
„Schemele de grupare a autoturismelor pot fi integrate în transportul public şi încurajează proprietarii de autoturisme să renunţe la utilizarea individuală a vehicului propriu şi utilizarea în comun […] pentru deplasările regulate a persoanelor care au aceeaşi direcţie de deplasare cu destinaţia Municipiul Bucureşti, pentru transportul copiilor, la instituţiile de învăţământ primare şi secundare de pe teritoriul Municipiului Bucureşti, care vor fi selectate în cadrul unui proiect pilot”, se arată în proiectul de hotărâre.
Cine e nemulțumit de ideea Primăriei de-a pune cetățenii să facă „Uber”
Problema, deocamdată, e că proiectul pentru București nu cuprinde niciun cost aproximativ sau impactul pe care l-ar avea implementarea.
Deocamdată, 22 de asociaţii şi ONG-uri au solicitat consilierilor generali să nu adopte acest proiect de hotărâre. Printre acestea se numără OPTAR, ActiveWatch, Greenpeace România şi Centrul de Resurse pentru participare publică.
Organizaţiile au acuzat municipalitatea de incompetenţă şi au spus că astfel de măsuri precum acordarea de vouchere şi stimulente financiare nu rezolvă problema poluării şi a traficului aglomerat. Ideea a fost denumită „experiment populist”.