Eșecurile Google de-a învinge SMS-ul, WhatsApp sau Messenger

de: Daniel Ștefan
20 04. 2018

Google a avut mai multe încercări ratate de a inventa o aplicație implicită care să înlocuiască banalul SMS și să învingă WhatsApp sau Facebook Messenger. A eșuat de fiecare dată. Să vedem cum se va descurca cu Chat.

Google vrea să dea lovitura (din nou) în domeniul aplicațiilor de comunicare și, după atâtea încercări ratate, ai zice că are destulă experiență încât să reușească. Aș fi tentat să mă îndoiesc de acest lucru, dar Google s-a asigurat și schimbă regulile jocului, dacă nu-i poate convinge pe „jucători”, adică pe clienți.

Google vrea să transforme Chat în aplicația implicită pentru SMS-uri și se va comporta precum WhatsApp sau Facebook Messenger, dar fără să aibă toate beneficiile acestora. Ar fi putut, măcar, să copieze modelul iMessages de la Apple. Cert este că nu e prima încercare și încă există o serie de aplicații asemănătoare.

Pasul 1: Google Talk

În 2005, gigantul american a lansat Google Talk, pe care îl mai cunoști și ca Google Chat. A fost foarte popular, s-a bucurat de multă atenție din partea utilizatorilor, iar în 2008, când a fost lansat Android, a fost inclus și Google Talk ca aplicație de SMS. Era ceva firesc la acea vreme.

Pasul 2: Huddle și (un alt fel de) Hangouts

Un an mai târziu, însă, Apple făcea senzație cu notificările push iar aplicația WhatsApp s-a dovedit și ea foarte utilă. Google a început, de atunci să aibă o problemă de concurență care trebuia rezolvată.

N-au găsit însă rezolvarea imediat. În 2011 s-au ocupat de Facebook și au lansat Google+, care includea mai multe aplicații de chat, precum Huddle și Hangouts video, pentru comunicare video, desigur. Dar nu era actualul Hangout pe care-l știi azi. Devine destul de confuz, știu, dar lucrurile nu s-au oprit aici.

Pasul 3: din nou Hangouts

La sfârșitul lui 2011 au mai apărut două probleme: iMessage și Facebook Messanger, care funcționau și ofereau ceva ce Google nu avea. Compania a trebuit să regleze iar acest dezechilibru, așa că a pus bazele și a lansat în 2013 Hangouts…da, actuala Hangout, o aplicație care le includea pe celelalte precedente. Totul a părut perfect și afacerea mergea bine, dar aplicația nu a fost actualizată, Google+ cam pierdea teren, așa că au dat-o-n bară și de data asta.

Pasul 4: Allo și Duo… dar mai bine Chat

În 2016, Google încercat, din nou, rezolvarea problemei și a lansat Allo, pentru mesajele text și Duo pentru mesajele video. Duo s-a dovedit destul de populară, Allo, mai puțin, era banal, iar Hangout s-a pierdut undeva pe drum, dar a rămas acolo prezent. Acum, în 2018, Google vine cu o nouă idee trăznită sub numele RCS (Rich Communication Services) sau Chat.

Avem, așadar, vreo zece ani de încercări ratate de a ține pasul cu evoluția telefoanelor, a internetului și a aplicațiilor de comunicare competitoare care au apărut pe parcurs. E aproape delirant cum Google și-a dat singură cu piciorul la propriile produse la care propriii angajați au muncit ani la rând. Era atât de greu să păstreze o aplicație inițială și să o actualizeze constant? Apple nu s-a complicat deloc cu atâtea aplicații și încă o duce foarte bine cu iMessage.

Oricum, operatorii de telefonie mobilă, printre care Orange, Telekom și Vodafone, s-au arătat interesați de Chat-ul lui Google. E și normal, având în vedere că aplicația, ce urmează a fi una implicită îți va folosi atât date mobile, cât și minute SMS, dacă persoanele cu care comunici nu folosește Chat.