Ar trebui să învățăm de la germani ce fac în trafic când vine ambulanța

de: Daniel Ștefan
24 08. 2018

Aglomerație pe șosele întâlnești oriunde în lume, dar în Germania există o regulă care se aplică în situația în care mașinile stau, efectiv, în coloane imense. Când ambulanța și alte servicii de urgență trebuie să treacă, ceva surprinzător se întâmplă.

România nu e nici pe departe singura țară care se confruntă cu aglomerație în trafic, atât cel urban, cât și cel de pe anumite tronsoane de autostradă intens circulate în sezoanele de vacanță.

Problema apare când există o urgență într-un loc și, din cauza blocajului din trafic, ambulanțele, pompierii și poliția nu pot ajunge la timp pentru a salva vieți. Prin urmare, legislația rutieră din Germania le recomandă șoferilor ca în situații de intensitate extremă a traficului, toate mașinile să se încoloneze de o parte și de alta a sensului de mers și, în funcție de numărul benzilor, să lase, de regulă pe centru, cale liberă pentru vehiculele de intervenție.

Regula este mai veche decât crezi. A fost introdusă pentru prima dată în legislație în 1971, în Germania de Vest (RFG). Regula a fost, apoi, adoptată și de RDG, după unificare, în 1992, și a fost reclarificată în 2016, când li s-a explicat mai bine șoferilor ce ar trebui să facă în astfel de situații.

Prin urmare, codul rutier din Germania recomandă aplicarea așa-numitei „reguli a mâinii drepte”. Fiecare deget reprezintă banda de circulație pe care o pot ocupa șoferii, iar spațiul dintre degetul opozabil și restul mâinii să reprezinte culoarul ce trebuie să rămână liber pentru mașinile de intervenție.

Sigur, autostrăzile din Germania sunt total diferite de cele din România sau chiar și din alte țări de prin Balcani. E suficient numai să te uiți la numărul de benzi de pe un singur sens și-ți dai seama câtă importanță se acordă infrastructurii și fluidității traficului.

Dar, cum nu există păduri fără uscături, nici în Germania nu respectă toți șoferii „regula mâinii drepte”. Conform unui sondaj al Ministerului Federal al Transporturilor, doar 8,4% din totalul șoferilor cetățeni germani sunt dispuși să formeze un culoar liber pentru ambulanță. Vreo 57% din ei nici nu știu ce e cu această regulă.