Cum e descrisă Dacia lui Ceaușescu în presa britanică

de: Daniel Ștefan
27 08. 2018

Dacia 2000, mașina pe care Nicolae Ceaușescu a folosit-o în timpul vizitelor prin țară, aparține azi unui pasionat de mașini de epocă. Britanicii s-au interesat de soarta modelului Dacia 2000.

România n-a fost niciodată o țară nesemnificativă. Datorită poziției pe care o avem în Europa, Occidentul a fost mereu interesat de felul în care evoluează lucrurile pe-aici. Chiar și când vorbim despre automobile, România atrage atenția și a făcut asta de o jumătate de secol, de când a fost înființată Dacia, ca urmare a preluării sub licență a unor modele Renault.

Alianța dintre Dacia și Renault încă mai este privită cu uimire și astăzi prin Occident, iar englezii, mari amatori de automobile, sunt curioși de povestea celei mai frumoase și mai avansate Dacii din anii ‘80, mașina care l-a purtat pe Nicolae Ceaușescu prin țară, sub privirile românilor care ajunseseră să nu mai găsească nici măcar alimente de bază în magazine.

Dacia lui Nicolae Ceaușescu, deținută azi de un IT-ist

Într-un articol publicat de cotidianul The Telegraph, autorul britanic este destul de critic cu perioada comunismului din România, dar a cerut și părerea actualului proprietar al Daciei 2000: Ovidiu Măgureanu (38 de ani), un IT-ist din Sighișoara.

Ovidiu a devenit cunoscut încă de acum patru ani, când a expus publicului „piesa” rară pe care a achiziționat-o și căreia i-a aflat cu uimire povestea.

Ceaușescu era foarte mândru când era plimbat cu Dacia 2000, pentru că nu mai era nimeni ca el în întreaga țară care să dețină un astfel de vehicul. Probabil nu s-a gândit niciodată că această mașină, peste 25 de ani, avea să aparțină unui român de rând, și nu urmașilor săi sau vreunui membru de vază din partid.

Ovidiu Măgureanu a cumpărat Dacia 2000 care a aparținut lui Ceaușescu, în 2012, după ce a văzut un anunț pe un site local. IT-istul a achiziționat mașina cu doar 1.500 de euro. Cel care a vândut-o bănuia, probabil, că este o Dacie rară, dar n-a știut destul de bine cât era de specială: „Se afla la București, iar cel care a vândut-o nu-i cunoștea povestea”, își amintește Ovidiu.

Nici el nu a știut inițial că Dacia pe care o cumpărase aparținuse chiar fostului dictator (după cum arată articolul din Telegraph). Abia după ce a căutat în documentele mașinii a observat că se aflase în posesia statului, dar era folosită de Ceaușescu în timpul vizitelor oficiale prin țară.

Măgureanu este, la rândul lui, un restaurator de mașini clasice, pasionat de modelele istorice. I-au trebuit câțiva ani ca să facă Dacia 2000 să arate și să funcționeze ca acum.

„Nu sunt un admirator al lui Ceaușescu, nu a fost o persoană de treabă, dar îmi place ideea că-i dețin mașina, dintr-un punct de vedere istoric. Am numit-o Tovarășa”, spune Ovidiu Măgureanu.

Dacia lui Ceaușescu era, de fapt, un Renault

Am mai scris pe PLAYTECH despre Dacia 2000 a fostului dictator. E o mașină remarcabilă, într-adevăr, pentru vremea ei și pentru România.

Dacia 2000 este echipată cu servodirecție, geamuri electrice, închidere centralizată, aer condiționat și chiar sistem de pilot automat, dar se pare că acesta nu a funcționat niciodată, după cum a aflat Măgureanu chiar de la fostul șofer personal al lui Ceaușescu, în cadrul unei expoziții. Tot el i-ar arătat și compartimentul secret unde era ținut un pistol, se arată în articol.

Ca multe alte modele Dacia din acea perioadă, și cea condusă de Ceaușescu era, de fapt, un Renault 20, importat în România special pentru președintele RSR. N-au fost fabricate decât câteva zeci de astfel de modele și toate erau concepute pentru transportul unor oameni importanți.

Poate și din acest motiv, locurile din spate sunt cele mai comode. Un lider de stat stă, de regulă, în spate, pentru că are șofer personal. Se pare că lui Ceaușescu îi plăcea să stea pe locul de pasager din față, lângă șofer, iar în spate stăteau cei care-i asigurau protecția.

„Cineva mi-a spus că a venit complet asamblată din Franța, iar emblema Renault a fost înlocuită cu cea de Dacia”, declară Ovidiu. Au rămas, însă, neschimbate emblemele Renault de pe volan și de pe schimbătorul de viteze.

Pe Ceaușescu nu l-a deranjat, pentru că era important ca în exterior să se vadă marca românească. Păcăleală sau nu, mașina este într-adevăr unică, iar funcțiile cu care a fost echipată în 1982 sunt un bonus chiar și față de cele mai ieftine versiuni Dacia din prezent.