Noul Concorde: cine va produce pentru NASA avionul viitorului

de: Andreea Cuzub
05 04. 2018

NASA vrea ca zborul supersonic să fie utilizat la scară largă. În acest sens, a lansat un contract de 247.5 milioane de dolari pentru a construi și testa un prototip de avion supersonic.

Contractul a fost câștigat de Lockheed Martin, care va produce avionul silențios. Acesta va zbura mai repede decât viteza sunetului. Prin intermediul acestui avion (avionul X), NASA speră să facă posibile serviciile de călătorie supersonice. Ei își doresc ca acestea să opereze pe uscat și să contribuie la implementarea unor reglementări noi de mediu.

De când a fost înființată prima flotă anglo-franceză Concorde, în 2003, industria aerospațială lucrează la modalități de introducere a tehnologiei supersonice în aviația comercială. Cea mai mare provocare a inginerilor este zgomotul puternic pe care aceste avioane îl produc.

Acest boom sonic poate depăși 200 de decibeli și poate sparge chiar și o fereastră. Cercetările Lockheed Martin arată că designul lor poate menține nivelul sunetului la dimensiunea comercială.

Contractul primit de Lockheed Martin se încheie în 2021. Aceștia se vor ocupa de partea de inginerie și testare a avionului X, care va avea 16.700 metri și va genera doar 75 de decibeli. Între timp, NASA se va ocupa de partea ce privește reglementările de mediu.

Acestea sunt în vigoare din 1970 și nu acceptă acest tip de avioane supersonice. Astfel, NASA vrea să revizuiască aceste prevederi, atât în Statele Unite ale Americii, cât și la nivel internațional.

După ce prototipul creat de Lockheed Martin va fi gata, NASA va demara propriile teste de zbor pentru a confirma treaba făcută de Lockheed. Apoi, aceștia vor efectua câteva zboruri în anumite orașe din America, pentru a afla și opinia publică.

Agenția spațială utilizează un model de proiectare preliminară a tehnologiei sale cu tehnologia supersonică Quiet (QueSST). Aceste teste au loc la Centrul de Cercetare Langley al NASA.