Beneficiile „bulei” pe Facebook și cum fericirea e la un „unfollow” distanță
Dacă tot petrecem foarte mult timp pe Facebook și niciun scandal nu ne-a făcut să ne ștergem contul, măcar să transformăm experința navigării printr-un flux infinit într-una mai plăcută.
Auzisem la un moment dat o întrebare într-un podcast care mi-a rămas în minte. „Îți aduci aminte ultima oară când ai câștigat o ceartă cu un prieten, în sensul că ai început o discuție în contradictoriu și, la final, unul din doi a plecat cu opinia celuilalt?”
Dacă ai norocul să te bucuri de prieteni surprinzător de deschiși la minte, s-ar putea ca răspunsul la întrebarea de mai sus să fie „săptămâna trecută” sau „acum trei luni”. În realitatea cotidiană însă, acest lucru nu se mai întâmplă aproape niciodată.
Mulți dintre noi au ajuns să aibă o listă bine definită de subiecte pe care nu le discută cu părinții sau, după caz, bunicii. Poate să fie vorba de religie, Dragnea, homosexuali sau ceva mai banal, precum faptul că nu te-ai căsătorit, nu ai copii și nu ți-ai luat o casă.
Aceste lucruri sunt relativ previzibile și le poți asocia diferenței de percepție dintre generații. Eviți anumite subiecte ca să nu te cerți, pentru că ești conștient că o discuție de 10 minute nu-i poate schimba percepția despre viață a tatălui tău.
Deși te aștepți la astfel de circumstanțe într-o interacțiune cu părinții sau bunici, este foarte probabil ca situația să fie la fel de gravă în interacțiunile cu mulți dintre prietenii tăi. Corectitudinea politică nu a devenit încă la fel de radicală în România precum în Statele Unite.
Cu toate acestea, suntem totuși mai divizați ca niciodată, iar riscul ca un subiect aparent nevinovat să ducă la ceartă este foarte mare. Chiar și dacă trăiești cu impresia că te-ai înconjurat de prieteni și cunoștințe cu care ai multe în comun, poate ții legătura cu persoane din liceu care au devenit extremiști de stânga sau de dreapta, între timp.
Beneficiile „bulei” de pe Facebook
Dacă petreci o cantitate semnificativă de timp online, este foarte probabil să fi auzit în ultimul an de conceptul bulei de pe Facebook. Face referire la faptul că, deși ai foarte mulți prieteni virtuali în listă, de cele mai multe ori, vezi în News Feed doar postări care îți confirmă opiniile, indiferent dacă este vorba de afinități politice, știri, principii de viață sau preferințe muzicale.
Dacă nu cumva i-ai dat vreun Like lui Dani Mocanu în ultimele șase luni, nu cred că ai văzut vreo manea în feed și același principiu se aplică și la Metallica sau Queen.
În teorie, fenomenul de mai sus este unul distructiv.
Cu cât numărul celor care îți confirmă convingerile este mai mare, cu atât devii mai agresiv față de cei care nu ți le împărtășesc. Plato are o alegorie foarte bună pentru această situație și pleacă de la un grup de prizonieri aflați într-o peșteră.
Realitatea lor este formată doar dintr-o serie de umbre ale activităților care se desfășoară în afara peșterii. După suficient de mult timp, aceea este realitatea lor și nu mai văd nicio problemă cu situația lor de prizonierat. Le este din ce în ce mai dificil să accepte că lucrurile sunt și sub altă formă decât umbre.
Într-o măsură destul de mare, cu asta te confrunți pe Facebook. Fiecare like pe care îl dai sau fiecare detaliu pe care îl atașezi profilului tău online, permite rețelei sociale să-ți personalizeze fluxul informațional „după chipul și asemănarea ta”.
Chiar și în acest condiții însă, ocazional, algoritmul eșuează. Dacă un prieten apropiat sau un părinte cu care ai împărtășit sute de like-uri începe să posteze articole laudative cu Dragnea sau știri de pe Antena 3, acelea îți vor apărea în feed.
De ce e bine să dai unfollow prietenilor apropiați
Dacă cineva sau ceva trece de bula pe care ți-a creat-o Facebook, ai fi tentat să crezi că s-a întâmplat ceva bun. În sfârșit, vezi cum gândește echipa adversă. Deși s-ar putea să mă înșel, am însă o teorie de ce nu ai de câștigat din acele postări, iar ideea de a nu mai urmări o persoană (unfollow) ar trebui să-ți surâdă.
Fiecare dintre noi foloște Facebook altfel. Unii abuzează de ideea de partajare a unor articole din online, de la surse mai mult sau mai puțin cunoscute. Alții folosesc rețeaua socială pentru poze din vacanță sau pentru a-și manifesta o pasiune pentru mers pe munte.
Indiferent de situație, la bază, Facebook ar trebuie să fie o sursă de relaxare, de divertisment, de poze cu pisici sau fotografii din Maldive. Cu alte cuvinte, ar trebui să te facă mai fericit sau fericită.
În momentul în care a devenit o sursă de informare și îți iei știrile de pe Facebook, ești la un click distanță de stres, ceartă, frustrare, neuroni consumați și alte particularități care contravin utilității inițiale ale Facebook. Dacă ești de părere că este greșit să eviți opiniile care contravin convingerilor tale pentru că îți alimentezi bula, permite-mi să revin la întrebarea din al doilea paragraf al acestui material.
Când ai câștigat ultima oară o ceartă? Dacă te uiți la lista de comentarii la o postare cu tematică politică, după câteva scroll-uri, devine foarte greu să nu te implici. Cineva o să scoată o perlă care să te calce pe nervi și să te facă să-ți manifești ura prin intermediul tastaturii de la telefon sau notebook.
Problema cu reacția ta inutilă la talentul unui troll mai mult mult sau mai puțin inteligent are legătură cu energia consumată.
La fel cum nu merită să te cerți cu tata, este inutil să îți verși ura în online printr-o postare pe Facebook, un share la o știre sau un comentariu într-o discuție aprinsă. Nu vei schimba opinia nimănui. Poate suna banal sau evident. Dar în momentul în care cineva sau ceva te-a supărat pe Facebook, problema este la tine. Pentru prima oară, poți da vina pe platformă.
A doua oară, ține de tine. Dacă în momentul în care te-a supărat cineva nu i-ai dat block, unfollow sau snooze, ți-ai pierdut însă dreptul de a te mai supăra. E ca și cum nu te duci la vot și pretinzi că ai voie să judeci aleșii, indiferent din ce echipă fac parte.
Să fim eficienți pe Facebook, e mai sănătos
Ca să te enervezi mai puțin pe Facebook și să ajungi să reduci la minim conținutul care s-ar putea să te supere în loc să te relaxeze, ai trei opțiuni. Dacă este vorba de o persoană care te-a supărat și pe care nu o cunoști, dă-i block.
Pentru a bloca pe cineva pe Facebook, du-te pe profilul său, apasă pe cele trei bulinuțe din dreapta marcate „mai mult”, sub poza de copertă și optează pentru blochează. Confirmă-ți alegerea. Din acele moment, nu-ți va mai putea scrie, nu te va mai găsi la căutare pe Facebook și nu-ți va mai putea accesa sub nicio formă profilul sau postările.
Pentru el sau pentru ea ai dispărut din online.
„Snooze pentru 30 de zile” este a doua opțiune. În cazul în care un prieten virtual este la prima abatere sau a devenit mai agresiv într-o perioadă bine definită, cum a fost cea a referendumului, poți să-i dai Snooze.
În acest scop, faci un click pe cele trei puncte de lângă o postare a sa și, din meniul contextual, alegi „Snooze pe … timp de 30 de zile”. Este cât se poate de simplu. Acea persoană îți este în continuare prieten, îți poate vedea postările, îți poate da like, dar nicio postare care îi aparține nu-ți va mai apărea în News Feed pentru 30 de zile. Dacă îi accesezi manual profilul, problema este la tine și vei vedea din nou conținutul supărător.
Unfollow are același efect precum Snooze, dar pe perioadă nedeterminată. În continuare ești prieten cu acea persoană și îți poate vedea postările sau îți poate da like. Postările sale nu-ți vor mai apărea însă în News Feed la tine.
În cazurile foarte grave, există oricând posibilitatea de raportare la Facebook, dacă simți că cineva a postat ceva ce nu ar trebui să existe pe Facebook, te-a amenințat, a fost agresiv sau a alimentat un conflict online. Respectiva opțiune o găsești în spatele acelorași trei bulinuțe pe care le găsești în dreptul unei postări sau a unui comentariu.
Ar fi bine să renunți la Facebook
Numărul motivelor pentru care ar fi bine să renunți la Facebook crește în fiecare săptămână. De la manipularea alegerilor până la expunerea datelor tale private de mai multe ori, rețeaua socială este foarte nepăsătoare în privința securității informațiilor tale. Tu ești produsul.
Cu cât postezi mai mult pe Facebook sau dai mai multe like-uri, compania se îmbogățește mai tare pentru că îți poate servi reclame irezistibile pornind de la informațiile pe care le are despre tine.
Scandalurile în care a fost implicată compania în ultimii ani și faptul că Mark Zuckerberg nu dă dovadă să părăsească vreodată conducerea gigantului sunt dovezi clare ale faptului că lucrurile nu se vor schimba.
Dacă te-ai împăcat cu faptul că nu vei renunța la Facebook pentru că îți trebuie la muncă sau ai nevoie de expunerea respectivă online, singurul lucru pe care poți să-l faci este să te enervezi mai puțin.
În urmă cu cinci sau zece ani, rețeaua socială era o sursă de bucurie. Vedeai ce a mai făcut mătușa din America sau fratele din Anglia. Poți face același lucru și în 2018, chiar dacă atât mătușa cât și fratele postează mai puține poze și mai multe articole menite să-ți arate „calea ce dreaptă”, indiferent dacă este vorba de politică, religie, cupluri gay și o mulțime de alte subiecte.
Distracție plăcută în universul virtual.