De ce suntem încă departe de avioanele electrice comerciale
Elon Musk a reușit, prin Tesla, să aducă mașinile electrice în zona mainstream. Acum mai multe companii vor să facă același lucru, doar că de data asta în loc de mașini să fie avioane.
Unul din motive este că avioanele electrice ar fi mult mai eco-friendly. La urma urmei, aproximativ 5% din emisiile de gaze cu efect de seră vin de la avioanele cu motor. Organizația Națiunilor Unite vrea însă să transforme transportul aerian până în 2020, astfel încât să nu mai degaje dioxid de carbon în atmosferă – cât de viabil este planul acesta e discutabil însă.
Ideea de avioane electrice nu este nouă. În 1884, inginerii francezi Charles Renard și Arthur Constantin Krebs au reușit să atașeze o baterie unei aeronave La France lungă de 51 de metri. Acela a fost primul avion electric care a reușit să facă o cursă dus-întors. Cursa a fost scurtă, de 8 kilometri, dar a fost încununată de succes.
Tranziția către avioane electrice este dificilă însă, din pricina mărimii mari specifice unui avion de pasageri. În iunie 2011, un avion electric e-Genius a făcut o cursă de 484 de kilometri – ceea ce este oarecum impresionant, numai că avea doar doi pasageri.
Compania Ampaire vrea să creeze avioane electrice care să poată găzdui până la 19 pasageri. La rândul său, compania Wright Electric vrea să facă aeronave electrice în care să încapă chiar și 150 de oameni. Chiar dacă vor reuși, aceste avioane vor putea realiza doar zboruri regionale, din cauză că bateriile electrice pe care le avem în prezent nu țin suficient de mult. La urma urmei, un motor cu combustie nu poate fi înlocuit pur și simplu cu o baterie.
Problema cu bateriile electrice este că sunt grele și adăpostesc de 50 de ori mai puțină energie decât un motor normal. Mai mult, motoarele consumă combustibil pe măsură ce avionul înaintează, astfel încât avionul devine mai ușor. Acest lucru nu se întâmplă și în cazul bateriilor electrice.
Concluzia expertului în aviație Samuel Engel este simplă: „Sunt șanse mai mari să ne teleportăm în viața asta decât să vedem aeronave electrice comerciale mari”.