Cine sunt polonezii care îți vând servicii bancare prin Telekom

de: George Stanciu
18 10. 2017

Telekom Banking este un proiect ambițios de intrare pe piața serviciilor bancare din România, iar compania are un parteneriat cu polonezii de la Alior Bank în privința asta. Iată ce ar trebui să știi cu adevărat despre această premieră. 

Unde sunt câteva zeci de bănci, mai e loc pentru încă una, sau cel puțin așa stau lucrurile în teorie. Practic, Alior Bank, o entitate bancară originară din Polonia, a hotărât să intre și pe piața din România, iar pentru a-și eficientiza procesul, a încheiat un parteneriat cu cei de la Telekom. Așa a apărut serviciul Telekom Banking.

Privind lucrurile în ansamblu, putem afirma că Telekom este un intermediar pentru intrarea Alior pe piața bancară din România. Anunțul oficial a venit pe 18 octombrie, dar este „în așteptare“ de aproape doi ani.

Cum a început parteneriatul între Telekom și Alior

Pe 7 august 2015, cei de la Reuters notau că polonezii de la Alior au semnat o înțelegere de cooperare cu Deutsche Telekom, pentru a oferi servicii de banking celor șase milioane (la acea vreme) de clienți ai subsidiarei din România, Telekom România. Probabil că au mai fost câteva luni, poate chiar un an și ceva de discuții înainte de acest moment. Cert e că evenimentul recent nu e rodul unei întâmplări apărute peste noapte.

Legătura românească dintre polonezi și germani (compania care controlează Telekom România) nu e nici ea o premieră. Tot în articolul citat anterior aflăm că cele două entități s-au înțeles cu un an înainte, în 2014, pentru a lansa servicii similare cu cele de acum și pentru clienții T-Mobile Polska, subsidiara poloneză a Deutsche Telekom. Tot de la Reuters avem mai multe detalii cu privire la mișcarea de acum trei ani. Existau în Polonia trei parteneriate bancă – operator telecom la acea vreme. Lucrurile au început să se miște în direcția asta pe fondul saturării pieței bancare offline, iar același lucru pare să se întâmple și în România.

Cel dintre Alior și T-Mobile pare să fi fost unul de succes, deoarece la doar o lună după lansarea serviciului, care a debutat în mai 2014, aceștia se bucurau de 1.000 de înscrieri în sistem, zilnic. Rămâne de văzut în ce ritm vor crește în România, unde piața este ceva mai mică decât în Polonia, dar suficient de mare încât să fi prezentat interes pentru polonezi.

Zvonurile despre parteneriatul Telekom – Alior și confirmarea

Anul trecut au continuat să apară informații despre intențiile Telekom și Alior. Cei dintâi ar fi urmărit să pună telecomunicațiile pe un plan secund în următorii cinci ani, favorizând internet banking-ul. În așteptarea momentului de pe 18 octombrie, Alior și-a deschis la finele lui 2015 o sucursală în România, pe care ar trebui s-o găsim în Charles de Gaulle Plaza, din zona Aviatorilor, București. La sucursală nu s-a stat degeaba aproape doi ani, cel puțin în teorie, având în vedere că operațiunile au demarat începând cu 18 iulie 2016, după o amânare față de data inițială preconizată, de 30 aprilie 2016.

La cârma sucursalei din România a băncii poloneze Alior Bank se află, în prezent, Claudia Butac. Anterior acestei poziții, aceasta a fost vicepreședinte la Raiffeisen Banca pentru Locuințe timp de doi ani și opt luni. Înainte de asta, a lucrat și la Citibank România timp de doi ani, activând în sectorul de retail al băncii. A mai trecut și pe la Bancpost, ca director de private banking, dar a fost și membru în boardurile EFG Eurobank Corporate Finance și EFG Eurobank Securities. Înainte de aceste colaborări, a lucrat la RBS Securities, coordonând pe o perioadă de trei ani divizia locală de servicii financiare a acesteia, scrie zf.ro.

Ce înseamnă servicii bancare la Telekom

În teorie, lucrurile arată bine și am auzit de câteva ori astăzi cuvinte precum „gratuit” sau „fără comisioane”. Într-adevăr, sunt diverse operațiuni pe care le poți face fără comision, mulțumită acestui parteneriat Telekom – Alior, dar să nu crezi că totul e ca în povești. Poți face cam tot ce faci și la o bancă normală, doar că ai șansa să scapi de cea mai mare parte dintre vizitele la ghișeu, dacă alegi Telekom Banking.

Aici poți găsi lista completă de comisioane pe care le vor practica Alior Bank și Telekom Banking, iar unele nu sunt deloc de neglijat. Firește, poți retrage fără comision bani de la un bancomat, dar e pe durată limitată. Clienții care își deschid un cont curent pot beneficia, timp de trei ani, de retrageri gratuite de la orice bancomat, în țară și în străinătate, și de transferuri în lei gratuite, la orice bancă din România, prin intermediul serviciilor online de internet și mobile banking. Plătești, de exemplu, când vrei să-ți verifici soldul, dacă ai o asemenea curiozitate. Costă 5 lei. Depunerile de peste 500 de lei te costă cel puțin 10 lei și 1%.

Per total, cel mai probabil avem un exemplu clar care ne arată că și piața bancară autohtonă devine saturată, iar modelele clasice de business trebuie adaptate, telefoanele mobile fiind cea mai bună alternativă. Astfel, avem un parteneriat care a dat naștere Telekom Banking, iar despre el am putea să mai vorbim peste un an, când ar trebui să avem și niște cifre cu privire la poziționarea băncii în țară. Până atunci, poți să te bucuri că, dacă alegi aceste servicii, măcar vei avea un „ghișeu“ mai aproape: în magazine Telekom și Germanos.