Schimbările majore prin care au trecut internetul și telefonia din România

de: Răzvan Băltărețu
05 10. 2017

În 15 ani, am trecut de la 2G la 4G și deja ne gândim la viitor. ANCOM publică acum felul în care s-a schimbat internetul în România, atât fix, cât și mobil.

În urmă cu 15 ani, Nokia era liderul pieței telefoanelor mobile, Apple nu exista în zona asta, iar Samsung era o marcă recunoscută pentru televizoare. Mai mult, România nu era în UE și telefonul care devine computer era doar un vis îndepărtat pe care îl mai vedeam prin filme SF. Mai mult, Dialog și Connex încă erau nume cunoscute de români, iar minutele și SMS-urile încă aveau un cost foarte ridicat.

Dacă toate cele de mai sus ți se pare schimbări majore, nu ai greși cu nimic. Aproape totul s-a transformat radical în acest timp și acum, în 2017, mai mult ca oricând, ne bucurăm de tehnologii excelente și de acces la internet la viteze mari.

Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM) sărbătorește 15 ani de când reglementează piaţa comunicaţiilor electronice din România. Cu ocazia asta a făcut o retrospectivă a schimbărilor prin care a trecut România.

Retrospectiva asupra celor 15 ani de la liberalizarea pieţei de comunicaţii electronice din România, disponibilă aici, mai arată că valoarea pieţei s-a dublat, de la 7,38 miliarde lei, la nivelul anului 2003, la 14,96 miliarde lei în 2016, în pofida oscilațiilor care au existat la nivelul economiei mondiale și românești. Iar în 2017 putem vorbi chiar și de tarife extrem de mici la roaming, dar asta ține mai mult de UE decât de România.

Nu în ultimul rând, statisticile ANCOM relevă că numărul de utilizatori şi conexiuni este în creştere, pe aproape toate segmentele. În 2016, de exemplu, au fost raportate peste 27 de milioane de conexiuni de acces la servicii de telefonie fixă şi mobilă, cu 137% mai mult decât cele 11,4 milioane înregistrate în anul 2003, creştere datorată telefoniei mobile. În infograficul de mai jos vezi evoluția masivă din ultimii 15 ani.