Cel mai ieftin „taxi“: Taxify cu preț sub Uber e sinucidere sau disperare

de: Răzvan Băltărețu
09 08. 2017

Taxify, Uber și taximetriștii clasici se bat pe tarif, cel puțin în București. Și lupta asta îți arată exact cum e piața transporturilor în care vor fi clarificate lucrurile abia în câțiva ani.

Când Uber a intrat în România, cu un tarif la fel ca al taximetriștilor, România părea că se bucură de aceleași servicii ca în afară. Serviciul acesta era cunoscut prin agresiunile sexuale (din SUA, în mare parte), prin caracterul disruptiv din transporturi și prin comoditatea cu care puteai comanda o mașină. Taximetriștii, firesc, n-au fost mulțumiți.

Mai târziu a venit și Taxify, care acum aruncă pe piață cel mai mic tarif. Acolo unde Uber este la 1,3 lei per kilometru, Taxify pune 1,1 lei și folosește o practică de surge pricing diferită. De taximetrie nu mai e nimic de zis, că tariful e același de ani buni, iar cei care au vrut mai sus s-au dus la aproape doi lei sau chiar 3,5 lei.

Cele două servicii au și un corespondent în lumea taximetriei: Clever Taxi, cumpărată anul acesta de mytaxi. Oricum, tarifele sunt mici și alternativele mai numeroase ca niciodată, dar asta nu înseamnă că este o piață suficient de mare pentru toată lumea.

De ce se bate Taxify pe cel mai mic tarif

Taxify se laudă că ia mai puțini bani din banii produși de șoferi parteneri și atunci este un mediu mai bun de lucru decât Uber. Taximetriștii urăsc ambele servicii, doar că de primul n-au auzit prea multe, că nu comunică la fel de puternic. Nu derulează campanii de responsabilitate socială și nici nu-i la fel de popular în presa străină. Altfel, mecanismul e același.

Deși atât Taxify, cât și Uber sunt sensibile cu numărul de utilizatori și cu numărul de șoferi parteneri (parțial de înțeles, pentru că un om poate avea aplicația, dar să n-o folosească decât din când în când), la taximetrie chiar nu știm câți oameni folosesc serviciile. Totuși, o diferență majoră e între transportul prin aplicație și cel clasic: sistemul deschis de la taximetrie lasă liber abuzurilor atât din partea șoferilor, cât și din partea clienților.

Ce încearcă Taxify acum cu 1,1 lei pe kilometru, 0,22 lei pe minut și cursă minimă de nouă lei e să-și asigure cât mai mulți clienți. Uber are 1,3 lei pe kilometru cu 0,22 lei pe minut, 10 lei pentru cursă minimă și șase lei pentru anulare, dar și tarife diferite pentru zone externe. E o cursă nebună între Uber, Taxify (și Lyft, în SUA, și altele în întreaga lume) de-a avea cât mai mulți utilizatori. Dacă sunt mulți, vin și șoferii, iar circuitul banilor e asigurat. Din punctul tău de vedere, e foarte bine că tariful e mic. Compania pierde însă bani și s-ar putea ca șoferii parteneri să nu facă cine știe sume la final de săptămână.

Uber, în prezent, acoperă București mult mai bine decât Taxify și aici pierde cel din urmă foarte mult. De unde și reducerea tarifului, cel mai mic dintre toți și cel mai mic de până acum. Speră să recupereze prin popularitate, răspândire și poate prin preț mărit la anumite intervale. Altfel, serviciile funcționează la fel.

Cât de mare e transparența Taxify, Uber și taximetrie

Taximetriștii se plâng că cele două servicii fac transport de persoane, dar nu joacă același joc. Aici e caracterul disruptiv de care ziceam la început. Acolo unde sunt companii cu sute de mașini și șoferi, care lucrează la plan, celelalte două nu îndeplinesc aceleași condiții. Doar iau bani din ce produce un șofer, iar totul e centralizat într-o aplicație. Fără dispecerat, fără plată cash, fără luat mașină din stradă.

Totuși, Taxify a dat dovadă de o transparență mult mai mică decât Uber, cel puțin în România. Uber își forțează șoferii să plătească taxe pe venit prin firmă sau persoană fizică autorizată, pe când Taxify nu discută prea mult aspectul acesta (nici pentru șoferi nu e clar). Mai mult, Uber s-a oferit să discute cu miniștri și alte autorități din piață pentru a-și reglementa activitatea (practic, pentru a actualiza legislația), pe când Taxify s-a mulțumit să meargă în spate și să profite de eventualele beneficii.

Pe termen lung, contează foarte mult numărul de utilizatori sau dispariția concurenței (oricare ar fi ea), ca cine rămâne să câștige mai mult. În prezent, cea mai mică transparență este la taximetrie, cu bani pe care nu e eliberat bon fiscal și fără o centralizare a datelor șoferilor și utilizatorilor, astfel încât să poate fi pedepsiți în caz de abuz. Totuși, este cel mai cunoscut serviciu, iar asta îl ajută. Iar Clever Taxi oferă o siguranță mai mare, oferind comenzi prin aplicație.

În următorii cinci ani, Taxify va continua lupta pentru preț, pe când Uber își va diversifica serviciile. Sunt în pregătire Eats și Pool, cea din urmă permițând tarife mai mici, pentru că împarți mașina cu cineva, iar cea dintâi fiind serviciu separat de livrat mâncare. Taximetria va rămâne la același nivel, cu un comportament cvasi-neschimbat. Poate te întrebi: merită bătaia pe preț? Da, cât timp câștigi utilizatori și poți susține aplicația fără să aștepți profit.

Poți vedea lucrurile și astfel: i-ar fi păsat cuiva de Uber, dacă intra în București cu tarif de doi lei per kilometru? Poate, unora, unui număr prea mic să conteze. Totuși, ce se așteaptă Taxify e să crească tarifele când sunt suficienți oameni. Și ambele servicii sunt ținute oarecum pe loc din cauza tarifului mic la taxi.