Un nou scandal pentru Facebook: îți ascultă sau nu conversațiile?

de: Răzvan Băltărețu
30 10. 2017

Facebook este iar într-un scandal despre cum te ascultă și apoi îți vinde reclame. Cel mai nou a pornit de pe Twitter. 

În mai 2014, Facebook a anunțat funcționalitatea „Identify TV and Music”, prin care putea folosi microfonul de pe telefonul tău ca să identifice ce muzică asculți sau la ce emisiuni TV te uiți, apoi să-ți dea informațiile contextualizate. În 2016, o profesoară din America a spus că Facebook îi ascultă conversațiile, ca să-i livreze reclame. În 2017, utilizatorul PJ Vogt primește un reply pe Twitter în care un utilizator se plânge că discuțiile îi sunt ascultate și primește reclame.

Nu este un mit rar întâlnit, cum nu este nici o credință rar întâlnită. Oamenii cred că dacă permit accesul Facebook sau altor aplicații la microfon și cameră sunt supravegheați. Ceea ce nu-i chiar fals, pentru că unele aplicații fix asta fac, dar Facebook susține că nu se duce până într-acolo. Încă din 2016, Facebook a dezmințit că ar face așa ceva. Desigur, aici apare ideea: „De ce ar recunoaște oficial că fac asta?” și merg înainte până când astfel de practici sunt descoperite.

Acum, în 2017, Rob Goldman, reprezentat Facebook și responsabil de reclame, a răspuns pe Twitter la noile acuzații. „Mă ocup de reclamele de pe Facebook. Nu folosim – și niciodată n-am folosit – microfonul pentru reclame. Nu e adevărat”, a spus acesta. Altfel, da, colectează informații prin microfon, asta nu e dezmințită încă, doar că nu folosesc datele ca să îți afișeze reclame. Un caz celebru de ascultat prin gadgeturi e al lui Samsung, pe televizoarele Smart, din 2015.

SnopesBBC , publicație specializată în demontat mituri și știri false, a explicat că e cel mai probabil falsă o astfel de impresie. Mai mult, nu sunt stocate datele și conversațiile audio. În 2016, a investigat subiectul și a ajuns la o concluzie cel puțin interesantă, oferită de profesorul de matematică David Hand, de la Imperial College din Londra. „Suntem evoluționar antrenați să căutăm explicații. Când apar coincidențe, căutăm o explicație, ne gândim că trebuie să fie una, nu poate fi o întâmplare. Dar sunt atât de multe moduri în care o coincidență apare”.

Acestea fiind spuse, deocamdată, Facebook nu îți ascultă discuțiile ca să îți vândă reclame. Compania spune că nu face asta. Dovezi nu sunt, doar câteva observații. Până la proba contrarie, rămâne paranoia. Și rămân tonele de reclame băgate în News Feed, bazate pe tot felul de detalii.