Facebook și Google l-au ajutat pe Trump să câștige mai mult decât vor admite vreodată

de: Bianca Prangate
04 10. 2017

În 2016, campania electorală prezidențială din Statele Unite a întors tot Internetul pe dos, iar deznodământul ei a fost influențat de Facebook și Google mai mult decât s-ar fi crezut inițial.

Recent, a fost dezvăluit că americanii au vândut anunțuri rușilor pe perioada desfășurării campaniei, care vizau o anumită categorie de alegători. Anunțurile, în valoare de 100.000 de dolari, au fost vândute către o firmă rusească de troli ce se ocupau de propaganda pro-Kremlin. Acest lucru a încununat întreaga controversă legată de răspândirea de știri false pe durata campaniei.

Influența politică a Facebook a mers însă mai departe de armatele de boți rusești și de știrile false, conform unei investigații publicate de Buzzfeed. Dincolo de reclamele digitale în valoare de 1,1 miliarde de dolari, alte companii precum Facebook, Google și Twitter au început să joace un rol mult mai activ în politică decât înainte.

Când reclama electorală pe Facebook nu este de ajuns

Companiile respective aveau membri din staff care lucrau cu oameni responsabili de campanie digitală a lui Trump, după cum a spus Gary Coby, directorul de publicitate de la Republican National Committee și omul care se ocupa de reclamele digitale și strângerea de fonduri pentru campania electorală a lui Trump. Coby a declarat că, în comparație cu Hillary, Trump avea doar o mână de oameni și un cont de Twitter prin care îi făceau reclamă, așa că aveau nevoie de mai mult.

„Google, Twitter și Facebook – aveam oameni care erau acolo în mod constant și care lucrau cu noi, ajutându-ne să ne rezolvăm problemele cu privire la cum folosim platformele”, a zis Coby. Pe lângă Coby, Buzzfeed a intervievat și alte persoane care au lucrat la campaniile principale din 2016, precum și reprezentanți ai companiilor mari de tehnologie. Toți au confirmat că Google, Facebook și Twitter joacă roluri importante în campaniile politice.

Implicarea giganților social media, ca Facebook, are scopul ei

Motivele pentru care aceste mari companii se implică în alegeri sunt multe. Cel mai simplu dintre ele este că vor și ele o bucată din tortul publicității electorale. Totuși, aceste firme nu urmăresc doar profiturile imense din publicitate, ci și atenția uriașă generată de campaniile electorale. Companiile de tehnologie încearcă, de asemenea, să creeze relații politice pentru a-și menține eforturile de lobby pe termen lung. Cei care câștigă campaniile electorale ajung, la urma urmei, să aibă o puternică influență asupra regulilor și legilor la care sunt supuse companiile în cauză.

Ușurința cu care actorii politici pot să contacteze și să discute cu cetățenii într-o eră a audiențelor distrase și fragmentate ajută roata democrației să se învârtă, însă efectele sunt umbrite de lipsa de transparență regăsită pe platformele de social media. Mark Zuckerberg a făcut deja un pas în direcția cea bună când a anunțat în septembrie că Facebook va oferi transparență totală cu privire la cine creează reclamele politice. Google și Twitter ar trebui să îi urmeze exemplul și să facă orice conținut plătit public, astfel încât cetățenii să poată evalua la rece mesajele.