De ce a eșuat Concorde, avionul desprins din viitor
Cei mai darnici dintre muritori se puteau bucura de transport mai rapid decât viteza sunetului cu avioanele Concorde. Între timp a devenit doar piesă de muzeu. De ce a eșuat atât de rău transportul viitorului?
Pe atunci, avioanele supersonice Concorde erau tot ce putea fi mai frumos în aviație: design elegant de neegalat și o binecuvântare a tehnologiei. Simbolizau luxul în formă pură. Concorde a fost o aeronavă poate prea avansată pentru vremea sa. A fost primul avion pe care fluxul de aer către motor era controlat prin computer. În felul acesta, motorul era protejat de explozii. Avea, de asemenea, frâne din fibră de carbon. Mai important e însă că depășea viteza sunetului.
Prețurile biletelor era uriaș. Totuși, erau oameni dispuși să plătească mii de dolari pentru a putea zbura mai rapid decât orice alt avion comercial și să admire curbura Pământului cu un pahar de șampanie în mână. Așadar, de ce în 2003, una din cele mai grozave aeronave a zburat pentru ultima oară?
Banii au omorât Concorde
Concorde s-a bucurat de 27 de ani de serviciu aerian, din 1976 până în 2003. În acel an, atât Air France, cât și British Airways au retras avioanele supersonice din circulație. Acum poate fi admirat în Muzeul Aerospace Bristol – la fel de măreț, dar cumva umil, precum un leu în cușcă. Cauzele invocate de Air France și British Airways pentru retragerea Concorde au fost numărul de pasageri care se afla în scădere și costurile de întreținere care continuau să urce.
Avioanele Concorde au fost, la lansare, extrem de avansate. Însă cele trei decenii care au trecut peste ele și-au spus cuvântul. La vremea pensionării lor, ajunseseră să fie singurele avioane din flota British Airways care mai aveau nevoie de un inginer de zbor.
Apoi, capacitatea sa era de 100 de pasageri și consuma la fel de mult combustibil precum un Boeing 747. Boeing 747 era capabil să zboare de două ori mai departe și cu un număr de patru ori mai mare de pasageri.
Concorde nu mai are viitor, dar sunt alte proiecte similare
Pasagerii au început să se gândească de două ori înainte de a da mii de dolari pentru un zbor cu Concorde după ziua fatidică de 25 iulie 2000. Atunci, aeronava a avut primul și singurul său accident fatal. În timpul decolării, avionul a lovit o bucată de titan, care a spart roata și a cauzat rezervorul de combustibil să ia foc. Flacăra s-a extins către aripa stângă. La câteva minute după ce s-a înălțat, Concorde s-a prăbușit peste un hotel din apropierea aeroportului. În acea zi, 109 oameni care erau în avion și patru care se aflau la sol au murit. Atacurile de la 11 septembrie din 2001 au contribuit, de asemenea, la scăderea încrederii oamenilor în zboruri.
Totuși, iubitorii aeronavei au ales să creadă că închiderea proiectului a fost o decizie politică. „Probabil era mai avansat decât Apollo 11, care a pus primii oameni pe Lună”, a spus Ben Lord, de la Save Concorde Group. Însă Richard Branson, fondatorul Virgin Group, a anunțat că plănuiește lansarea unui nou avion supersonic comercial. Acesta va putea să ajungă de la Londra la New York în trei ore jumătate și se va numi Concorde II. În prezent, lucrează cu startupul american Boom pentru a dezvolta aeronava. Aceștia plănuiesc să facă „cel mai rapid avion pentru civili”. Și NASA experimentează cu un proiect similar.
Până atunci, rămânem cu nostalgia acestui avion sofisticat și scump, ale cărui calități l-au dus în mormânt. Dacă vom găsi vreodată o cale să zburăm supersonic și sustenabil, rămâne de văzut.