Jocurile nu te fac neapărat mai deștept și mai capabil să îți controlezi emoțiile

de: Andrada Bonea
06 01. 2016

Lumos Lab, compania care produce Lumosity, faimosul program care îți antrenează creierul și funcțiile cognitive, a plătit ieri două milioane de dolari către Federal Trade Commission (FTC). Motivul ar fi întocmai reclamele înșelătoare.

Lumos a pretins că jocurile sale online pot ajuta utilizatorii să aibă performanțe mai bune la locul de muncă și la școală și să scape de deficiențele cognitive asociate cu boli precum Alzheimer, traume cranio-cerebrale și stres post-traumatic. Cele două milioane de dolari vor fi folosite pentru a compensa consumatorii Lumosity, induși în eroare de reclamele false. De asemenea, companiei i s-a cerut să ofere o modalitate simplă de anulare a plăților abonamentelor. FTC susține că cea mai mare nemulțumire a venit de la faptul că Lumos nu a avut dovezi științifice pentru a-și susține pretențiile.

Totuși, o echipă de cercetători din Israel a anunțat că e posibil să ne antrenăm emoțiile. Bazându-se pe rezultate experimentale, oamenii de știință de la Ben-Gurion University din Negev cred că pot veni cu o modalitate prin care pot instrui oamenii să își regleze emoțiile. Totuși, potrivit Gizmodo, chiar dacă a fost intens și complex, experimentul nu a avut prea mare legătură cu emoțiile.

Subiecții au fost oameni sănătoși, cărora li s-a cerut să completeze o cerință simplă: să spună dacă o săgeată indică spre dreapta sau spre stânga, ignorând săgețile din jur. Alți subiecți au trecut printr-o versiune a testului în care săgeata asupra căreia trebuiau să se concentreze și cea pe care trebuiau să o ignore nu arătau în aceeași direcție, așadar necesita un efort cognitiv mai mare.

Apoi, toți au fost supuși unui RMN. În cazul grupului supus la o cerință cu intensitate mai mare, s-a remarcat mai puțină activitate în corpul amigdalian, cunoscut drept centrul creierului asociat cu emoțiile negative. De asemenea, tot în cazul lor, s-a remarcat o conexiune mai puternică între corpul amigdalian și partea cortexului frontal asociată cu controlul emoțiilor. Acest rezultat e semnificativ, tocmai pentru că antrenamentul nu are prea mare legătură cu emoțiile.

Oamenii pur și simplu s-au uitat la niște săgeți, iar asta a generat un anumit nivel de stres în creier. E, totuși, posibil să putem ajuta oamenii cu probleme psihice, anxietate, depresie și altele din aceeași gamă prin jocuri simple, care îi ajută să se distragă de la stimuli. În orice caz, ceea ce este de apreciat e faptul că Noga Cohen, principalul autor al studiului, a spus că descoperirile lor ar putea ajuta în dezvoltarea diverselor terapii, dar a admis că studiul a fost limitat și că nu poate promite nimic deocamdată. Am alcătuit recent o listă de jocuri și aplicații care te pot ajuta să îți exersezi anumite funcții, dar asta nu înseamnă că trebuie să te bazezi pe ele pentru a deveni un geniu.