LG WebOS – Destinația finală

de: Radu Neagu
08 07. 2014

LG WebOS reprezintă noua interfață a televizoarelor inteligente de la producătorul corean, interfață bazată pe un sistem de operare ce a fost creată inițial pentru dispozitivele mobile.

Un mic istoric al acestuia poate fi găsit în cadrul primului articol al seriei LG webOS, unde am explicat și rolul său pe aceste dispozitive. Review-ul complet al produsului, în cazul nostru modelul de 55 de inci, aici: LG WebOS SmartTV 55LB630V.

În articolul de față, vă oferim o serie de insight-uri spre care se îndreaptă producătorul cu modele ca LG WebOS SmartTV 55LB63, și o concluzie mai amănunțită asupra sistemului de operare.

WebOS, din nou

Din câte am văzut până acum, WebOS-ul este cea mai bună implementare pentru un SmartTV, iar această afirmație o facem pentru un produs abia apărut pe piață, un produs care mai are mult până va ajunge la maturitate. Potențialul de care dispune LG prin implementarea unui sistem de operare gândit pentru tablete și smartphone-uri, pe un televizor inteligent este imens. Spre deosebire de ceilalți producători, platforma WebOS a trecut printr-o serie mai variată de implementări, începând de la Palm pentru primele modele smartphone, apoi urmând cu HP care a încercat, fără un succes prea mare să intre pe segmentul tabletelor cu acesta. Ulterior, WebOS a trecut în stadiul de OpenSource, unde o serie de dezvoltatori au încercat pe cont propriu implementări ale sistemului de operare pentru diverse gadget-uri și dispozitive mobile.

LG dispune de posibilitatea folosirii acestei experiențe cumulate a dezvoltatorilor inițiali, presupunând că îi va atrage către actualul format. Momentan, ei doar fac publică încercarea lor prin lansarea SDK-ului, însă le-aș recomanda o abordare mai directă a oamenilor care au lucrat pe acest sistem. Mai exact, ar trebui să atragă dezvoltatorii independenți care au lucrat deja cu WebOS-ul și pe cei din cadrul companiei HP.

Viteza de reacție a sistemului de operare este importantă. Orice utilizator dorește ca atunci când aprinde televizorul să poată accesa imediat funcțiile importante iar aici WebOS face o treabă destul de bună. E drept, pentru încărcarea sistemului de operare are nevoie de câteva zeci de secunde, însă funcția de TV este activă imediat după pornirea televizorului.

Aplicații

Despre aplicații am vorbit, poate prea puțin, însă în momentul de față ne limităm la cele câteva care vin preinstalate pe acest model. Oricum, și acestea, precum și aplicațiile viitoare păstrează o interfață simplă ce folosește partea de sus și cea de jos a ecranului televizorului, fără a se intersecta cu secțiunea de subtitrări a unui film.

LG a promis totuși că toate aplicațiile care sunt pentru platforma lor, vor întra într-o sesiune de testare exhaustivă, pentru ca acesta să se asigură că oferă cea mai bună experiență utilizatorului. Desigur, interesul dezvoltatorilor este totuși limitat în cazul lui WebOS, unde segmentul de piață este momentan foarte mic, și nu s-a afirmat că va fi una dintre platformele importante pentru SmartTV. Decizia de a controla tot ce intră în magazinul de aplicații este luată în speranța că se va menține o stabilitate în cadrul platformei, și că nu își vor găsi locul aici, aplicații neinteresante și inutile, cum găsim de exemplu în magazinele platformelor de mobile.

Streaming

Sunt de părere că streaming-ul online, mai ales pe noile televizoare este extrem de important. Aici putem discuta atât de cele cu rezoluție FullHD cât și de cele 4K. În primul rând, cantitatea de informație și calitatea acesteia pe canalele clasice de distribuție, TV mai exact, este destul de mică. Piața cere video on demand, și cere acest lucru destul de agresiv în ultima vreme. Dovada acestui lucru îl poate reprezenta și cele 1.5 milioane de download-uri de pe torrente ale ultimului episod din Game Of Thrones, unul dintre motive fiind și nerăbdarea unor utilizatori de a îl vedea pe o platformă plătită, unde va ajunge mai târziu. În plus, conținutul 4K este momentan în lipsa unui mediu fizic de distribuție, iar eforturile creatorilor de conținut se îndreaptă către zona de online.

Din nou, legat de streaming, la nivel global, decizia companiei de a oferi pachete Netflix este una lăudabilă, cel puțin pentru statele unde acesta este disponibil. În acest fel, producătorul este în măsură să promoveze consumul de conținut online, asigurându-și un public care, în mare parte, asta cerea de la început.

Customizare

Da, customizarea este o opțiune pentru utilizatori, atât pentru meniul central în care se regăsesc toate aplicațiile cât și pentru bara principală sau meniul OnScreen. Este posibil ca pe viitor, producătorul să aducă și alte funcționalități acestui meniu, una dintre ele putând fi chiar o serie de notificări deasupra fiecărui buton în parte, care să conțină eventual ultimul update de facebook sau twitter, o notificare legată de programul TV, pentru care ar fi necesară o integrare mai mare cu operatorii de posturi TV.