eMAG e amendat în Bulgaria din cauza Black Friday 2013, dar poate avea câștig de cauză

de: Răzvan Băltărețu
28 11. 2014

eMAG încheie o săptămână dificilă. După o pierdere de 260.000 de euro în România, magazinul este amendat cu 380.000 de euro în Bulgaria. O mare parte din cauza Black Friday 2013, potrivit bulgarilor.

Iulian Stanciu, directorul eMAG. FOTO Răzvan Băltărețu

eMAG, cel mai mare magazin online din România, activează și pe piețele din Bulgaria și Ungaria. În prima țară a încercat să ducă ideea „Black Friday“, dar se pare că autoritățile de acolo nu au fost de acord cu promovarea pe care a făcut-o eMAG evenimentului. Astfel, Consiliul Concurenţei (CPC) din Bulgaria a sancţionat compania Dante International, proprietarul eMAG, cu o amendă în valoare de 551.550 leva (282.000 de euro). Aceasta a fost aplicată pentru încălcarea practicilor concurenţiale în timpul campaniei de Black Friday 2013.

Campania de Black Friday desfăşurată de eMAG a încălcat practicile comerciale loiale în raport cu preţurile stabilite pentru produsele din ofertă şi cu reducerile aplicate, potrivit bulgarilor. Mai mult, CPC afirmă că reclamele folosite de eMAG în timpul campaniei au înșelat clienții pentru că magazinul promitea cele mai multe şi mai mari reduceri de preţ de anul acesta, scrie Mediafax.

Mai mult, magazinul a mai fost amendat cu încă 206.380 leva (105.000 de euro) pentru campania „Tassimo 1+1 gratis“, prin care eMAG oferea al doilea produs gratuit consumatorilor care cumpărau un automat de cafea Tassimo. CPC a considerat că promoţia poate să „distorsioneze mediul competiţional“. În total, eMAG ar avea de plătit o amendă de circa 390.000 de euro, dar dorește să o conteste și să demonstreze că n-a încălcat regulile.

Ce spune eMAG despre amendă

„Decizia autorităților bulgare de control este abuzivă și injustă. Vom contesta și, conform opiniei avocaților, vom avea câștig de cauză fără discuție, nu vom plăti nimic. Nu este o coincidență faptul că această comunicare a fost făcută în această dimineață, pe data de 28 noiembrie, dată la care noi derulam în Bulgaria campania de Black Friday, eMAG fiind singura companie care derulează acest eveniment în online“, a comentat Iulian Stanciu, directorul general al eMAG, acest eveniment, potrivit Wall Street.

„Noi interpretăm acest fapt ca răspuns la ofertele și prețurile bune pentru cumpărătorii din Bulgaria și care a pus mare presiune pe competitorii locali. Spre exemplificare a interpretării abuzive, în campania în care am luat o amendă de 105.000 euro am vândut 6 espressoare cu o valoare toatală de 1.000 de euro“, a adăugat Iulian Stanciu.

Neîncălcarea legii de către eMAG este susținută și prin câteva comentarii culese de site-ul Novinite și acestea sunt un indiciu că magazinul ar putea avea câștig de cauză în instanță. Unul dintre comentatori afirmă că CPC demonstrează astfel că își face treaba, deși o face pedepsind firme străine care pot avea succes în Bulgaria în defavoarea celor care și-au stabilizat poziția pe piață. Modelul pe care eMAG l-ar aplica ar fi unul disruptiv într-o economie controlată prin câțiva poli de interes.

„Întrebarea mea este cine (om de afaceri sau deținățor de magazin online) sponsorizează această acțiune împotriva eMAG?“, spune comentatorul pe site-ul citat. Titlul articolului este: „Amenda primită de eMAG aruncă în aer Internetul“.

Veștile din Bulgaria vin în aceeași săptămână cu poate cea mai mare pierdere înregistrată de eMAG în România. În seara de duminică, 23 noiembrie, compania a avut o problemă cu site-ul, care a afișat prețul produselor resigilate la valori foarte mici. Astfel, un Galaxy S4 a ajuns să fie vândut la un leu și acesta nu a fost singurul produs. În România, eMAG a derulat Black Friday pe 21 noiembrie cu vânzări totale de 165 de milioane de lei și reduceri de circa 75 de milioane de lei.