Apple și Facebook se ceartă pe utilizatori: Suntem sau nu produsele acestor giganți?

de: Răzvan Băltărețu
07 12. 2014

Apple, prin directorul Tim Cook, spunea în septembrie că serviciile online gratuite te tratează drept produs ca să te vândă către alte companii. Câteva luni mai târziu, Facebook, prin Mark Zuckerberg, are o replică perfectă.

iPhone și Facebook, două produse care ne iau banii într-un fel sau altul.

La finalul verii, Apple a avut probleme cu iCloud și cu vedetele care și-au văzut pozele furate din serviciul de stocare online. Atunci, Tim Cook a spus că orice serviciu online gratuit va ajunge să te exploateze ca pe un produs, țintind cu declarația sa spre giganți precum Facebook sau Google. Apoi, a apărut rețeaua socială Ello cu un manifest antiFacebook și anti altele similare. „Nu ești un produs“, susținea Ello.

Mark Zuckerberg vine acum cu o declarație care prezintă viziunea sa asupra serviciului pe care îl conduce. „Mă enervează că sunt o mulțime de oameni care cred că o afacere bazată pe publicitate nu se potrivește cu ceea ce vor clienții tăi. Cred că este un concept ridicol“, a spus Mark Zuckerberg, fondatorul Facebook, conform Engadget care citează Time. Publicația Time a realizat un articol amplu despre Zuckerberg și planul său de a duce Internetul (implicit și Facebook) în Africa și alte țări sărace.

„Ce, crezi că dacă plătești produsele Apple ești cumva pe aceeași lungime de undă cu cei de acolo? Dacă ai fi așa, atunci produsele lor ar fi mai ieftine!“, a continuat Zuckerberg. Într-adevăr, prețul produselor Apple este ridicat, față de altele, și mulți utilizatori s-au plâns de asta până acum. Este prima dată însă când directorul unei companii rivale are o declarație de acest fel.

„În urmă cu câțiva ani, utilizatorii serviciilor de Internet și-au dat seama că dacă un astfel de serviciu e gratuit, atunci nu mai ești client. Ești produsul. Dar la Apple nu credem că o experiență bună a clientului nu trebuie să vină cu prețul vieții private“, a spus Tim Cook în scrisoarea din septembrie. Zuckerberg, pe de altă parte, n-ar fi ajuns să facă bani din cea mai mare rețea socială fără reclame. Și în ultimii doi ani a făcut tot mai mulți.