Isteria Facebook: Face ce vrea cu conținutul tău și mesajul pe care îl publici nu schimbă asta

, 02 Dec, 16:59

Facebook schimbă regulile și cel mai probabil ai văzut deja un mesaj viral prin care oamenii spun că au drept asupra a ceea ce publică. Mesajul este inutil și oricare acțiune de tipul acesta.

Facebook

Facebook, de la 1 ianuarie 2015, schimbă câteva lucruri simple cu privire la funcționarea rețelei. Mai precis, actualizează regulamentul pentru ca oamenii să interacționeze mai mult cu ceea ce le place și să dea mai greu peste lucruri care îi deranjează. De asemenea, este modificat mecanismul de anunțuri și de achiziție prin această rețea socială, iar ca utilizator ai un control mai mare asupra a ceea ce distribui.

Odată cu noua schimbare, oamenii au început să fie informați prin mail și printr-o notificare pe Facebook despre ceea ce îi așteaptă. Atât în România, cât și în alte țări asta s-a soldat cu viralizarea unui mesaj prin care utilizatorii consideră că așa își protejează toate materialele încărcate pe rețea. Este falsă această credință.

„Datorită faptului că Facebook a ales să implice un software care permite furtul de informaţii personale, luați în considerare următoarele: astăzi, 1 decembrie 2014 (n.r. – data se schimbă în funcție de ziua în care ai publicat mesajul), ca răspuns la noile orientări Facebook, în conformitate cu articolele l. 111,112, 113 din Codul de proprietate intelectuală, declar că drepturile mele sunt ataşate la toate datele cu caracter personal, desene, artă, fotografii, texte etc, publicate în profilul meu. Pentru uz comercial și pentru orice altă utilizare trebuie cerut acordul meu scris, în orice moment“, acesta e mesajul care circulă pe Facebook încă de la finalul lunii noiembrie.

Au mai fost astfel de momente pe Facebook și acest text nu te va ajuta cu nimic în protejarea datelor și conținutului tău. În fapt, încă din clipa în care îți faci cont pe Facebook accepți că renunți la unele drepturi integrale asupra a ceea ce este al tău. Facebook nu va începe de mâine să vândă pozele pe care le publici tu, dar nici nu sunt pe deplin ale tale imediat ce le-ai încărcat pe rețeaua socială.

Cât de protejat e conținutul tău pe Facebook?

Facebook, ca oricare alt site pe care încarci conținut, își arogă dreptul că se poate folosi de acel conținut. Asta îl face util și tocmai de aceea utilizatorii petrec timp pe site. YouTube are aproximativ aceleași drepturi pe video, iar termenii sunt destul de simpli: astfel de medii devin intermediari între tine, conținutul tău și cei care ți-l folosesc, atât timp cât le deservește scopului lor.

În regulamentul Facebook, disponibil aici, se menționează următoarele: „Pentru conţinutul acoperit de drepturi de proprietate intelectuală, cum ar fi fotografiile şi clipurile video, ne oferiţi în mod explicit următoarea permisiune, care este subiectul setărilor dvs. de confidenţialitate şi a setărilor pentru aplicaţii: ne acordaţi o licenţă globală neexclusivă, transferabilă, sublicenţiabilă, cu drept de reproducere liberă, pentru utilizarea oricărui conţinut pe care îl publicați pe Facebook sau în legătură cu Facebook.

Această licenţă expiră când ştergeţi conţinutul sau contul dvs., cu excepţia situaţiei în care conţinutul dvs. a fost distribuit altor persoane, iar acestea nu l-au şters“, se arată pe pagina Facebook. „Când folosiţi o aplicaţie, aplicaţia poate solicita permisiunea de a accesa atât conţinutul şi informaţiile dvs., cât şi conţinut şi informaţii care v-au fost distribuite de către alte persoane. (…) Când publicaţi conţinut sau informaţii utilizând setarea «Public», acest lucru înseamnă că permiteţi tuturor persoanelor, inclusiv celor care nu au un cont de Facebook, să acceseze şi să utilizeze acele informaţii, precum şi să le asocieze cu dvs. (cum ar fi numele şi fotografia dvs. de profil)“, se mai arată în lista de condiții pe care le-ai acceptat deja.

Ce face Facebook de la 1 ianuarie 2015 e să schimbe controlul pe care îl ai asupra mediilor către care distribui conținut. Fie îl permiți doar prietenilor, fie îl faci public tuturor. Ai un astfel de control și acum, dar rețeaua socială va îmbunătăți sistemul de anul viitor. De asemenea, compania va folosi mai multe date ale tale pentru a-ți trimite informații mai potrivite: ce restaurante ai în zonă, ce jocuri poți cumpăra, cât de bine funcționează reclamele și aplicațiile pe dispozitivele tale etc. Aplicațiile pe care Facebook, ca întreg, le are vor fi mai ancorate în News Feed. Ai aici detaliate schimbările.

Ce trebuie să știi despre ceea ce publici pe Facebook

„Termenii noștri de utilizare acordă Facebook permisiunea să folosească și distribuie conținutul pe care îl publici“, a spus un purtător de cuvânt al Facebook citat de Snopes. Conținutul face Facebook să meargă, iar tu trebuie să știi că după ce i-ai acceptat termenii nu mai poți da înapoi. Cazul este similar isteriei Instagram din urmă cu peste un an.

Realitatea e că utilizatorii de Facebook nu pot, retroactiv, să nege dreptul rețelei de a le folosi conținutului după ce au fost de acord cu asta în primă fază. De asemenea, nici nu pot unilateral să modifici sau să se împotrivească termenilor rețelei sociale. Astfel de mesaje ca cel citat mai sus sunt inutile și servesc doar confortului psihic pe care utilizatorii îl dobândesc.

Facebook și alte astfel de companii au nevoie de utilizatori și, mai mult, au nevoie de activitate din partea utilizatorilor. Prin conținut pot face asta și se asigură că pot dispune de acel conținut. Poți să nu ai cont de Facebook și te poți ține departe de încărcarea conținutului tău online. Totuși, simpla afirmare a unei poziții și invocarea unei legi care îți apară dreptul de autor nu funcționează în acest caz, deoarece ai acceptat deja că îi permiți rețelei să îți folosească produsul.

Ți-a plăcut acest articol?
Informează-te și ține-i la curent și pe prietenii tăi.
Abonează-te la newsletter pentru ultimele noutăţi!
Citeşte şi...

Comentarii

Comments are closed.

Aboneaza-te la newsletter

Aboneaza-te acum la newsletter și primești cele mai noi: Articole, Review-uri, Tutoriale și Prețuri direct pe adresa ta de E-mail