Victoria surprinzătoare pentru Dacia 1300. Cum a ajuns mașina românească să fie lăudată de Top Gear, la 50 de ani de la lansare
Dacia 1300 este o mașină adânc ancorată în mentalul colectiv românesc și una care, în opinia redactorilor Top Gear, ”a făcut România să funcționeze”. Autoturismul continuă să fie de referință și astăzi.
Dacia 1300, fără echivoc, a fost cea mai de succes mașină românească din toate timpurile. Considerată modelul de referință a gigantului de la Mioveni, a ajuns acum să fie inclusă în catalogul auto cu mașini importante de altă dată a publicației britanice Top Gear.
Citește și: Dacia 1300 care a lăsat angajații RAR cu gurile căscate: nici în comunism nu vedeai pe stradă așa ceva
Dacia 1300 și legătura cu Renault
„Știm că Dacia nu a proiectat versiunea originală și că prima iterație a mașinii a fost asamblată din kituri expediate din Franța. Dar românii au fost de fapt destul de pragmatici în ceea ce privește externalizarea designului mașinii. Poate că Dacia a început ca un proiect de vanitate pentru a arăta lumii puterea industrială a țării (și cu siguranță a reușit acest lucru, chiar dacă nu a fost chiar mesajul pe care se așteptau să îl transmită), dar a existat suficient realism pentru a înțelege că mașinile trebuiau să fie asamblate sub licență, mai degrabă decât proiectate și construite de la zero. Pur și simplu nu exista în țară expertiza sau moștenirea în domeniul construcțiilor auto pentru toate acestea“, arată publicația „Top Gear“.
Dacia 1300 a fost succesul Dacia 1100, o versiune de Renault 8 adaptată pentru piața din România. În mod fascinant, Dacia 1300 a ieșit din fabrica de la Pitești în vara lui 1969, după ce uzina cu pricina a fost construită într-un timp record.
„Pachetul a fost scos la licitație – Dacia dorea să construiască o berlină solidă și polivalentă, cu un motor de 1,0-1,3 litri, din care să se vândă în jur de 50.000 de unități pe an. Renault a câștigat licitația, dar mașina pe care o oferea era încă în curs de dezvoltare – Renault 12 urma să fie comercializat abia în anul următor, așa că, între timp, Dacia se putea mulțumi cu vânzarea unei versiuni a modelului 8, care urma să poarte denumirea de 1100. Dar, totuși, Dacia nu avea încă o fabrică. Instalația sa de lângă Pitești a fost construită într-un timp impresionant de 18 luni, iar primul 1300 a ieșit de pe linia de producție în august 1969“, precizează prestigioasa publicație auto, citată de Adevărul.
Dacia 1300, un bolid de referință datorită fiabilității și consumului mic
Chiar dacă nu avea cea mai impresionantă motorizare a vremii, Dacia 1300 făcea o treabă impresionantă pe partea de fiabilitate și consum de carburant, după cum explică britanicii.
„Cu siguranță că nu era genul de mașină care să câștige un joc strâns de «Top Trumps» – putea scoate o viteză maximă de 89 de mile pe oră de la motorul de 1,3 litri și 53 CP și se bucura de o accelerație pe care o puteai cronometra cu un cadran solar. Dar ceea ce îi lipsea lui 1300 în materie de performanțe sclipitoare se compensa prin fiabilitate și o economie de combustibil decentă pentru acea vreme. Aceasta a fost mașina care a făcut ca România să funcționeze“, arată britanicii.
În final, au fost necesari nu mai puțin de 9 ani pentru ca Dacia să producă independent de Renault clasicul Dacia 1300.