Unde sunt radarele fixe în România, în 2024. CNAIR are peste 100 de camere de rovinietă
În România, siguranța rutieră și monitorizarea traficului sunt asigurate prin diverse mijloace tehnologice. Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a instalat peste o sută de camere de rovinietă pe drumurile naționale și autostrăzi, care au rolul de a verifica plata taxei de drum, nu de a stabili viteza de deplasare a autovehiculelor.
Rolul camerelor de rovinietă
Camerele de rovinietă sunt distribuite pe drumurile naționale și autostrăzi din toată țara, monitorizând traficul non-stop. Aceste dispozitive înregistrează numărul de înmatriculare al vehiculelor și transmit informațiile în baza de date a CNAIR. Dacă un vehicul este identificat fără plata taxei de drum, se emite automat o amendă.
În ceea ce privește monitorizarea vitezei, Poliția Rutieră utilizează zilnic între 340 și 350 de dispozitive radar. Acestea sunt montate fie pe autospecialele poliției, fie sunt utilizate sub formă de pistoale radar portabile. Deși aceste metode sunt eficiente în detectarea vehiculelor care depășesc limita de viteză, nu există în prezent radare fixe pentru detectarea vitezei pe drumurile publice din România.
Singurele dispozitive video fixe existente sunt cele ale CNAIR, însă acestea nu sunt echipate pentru a măsura viteza autovehiculelor. Rolul lor principal este de a asigura colectarea corectă a taxelor de drum prin verificarea rovinietei.
Drumurile și localitățile unde sunt amplasate camere de rovinietă:
Județul Arad:
- DN7 – Nădlac
- DN79 – Arad
- Nădlac II (Autostrada A1)
- Turnu
Județul Argeș:
- DN65 A – Buzoești
Județul Bacău:
- DN11 – Sănduleni
- DN15 – Garleni
- DN2 – Nicolae Bălcescu (cameră rovinietă dublă)
Județul Bihor:
- DN1 – Oșorhei
- Săcuieni
Județul Bistrița-Năsăud:
- DN17 – Tiha Bârgăului
Județul Botoșani:
- DN29 – Baisa
Județul Brașov:
- DN1 – Timișul de Sus
- DN1 – Sercaia
- DN11 – Lunca Calnicului
- DN11– Harman (cameră rovinietă dublă)
- DN73 – Râșnov
Județul Brăila:
- DN21 – Bărăganul
- DN22 – Movila Miresii
- DN2B – Lacu Sărat
Județul Buzău:
- DN2 – Mărăcineni (cameră rovinietă dublă)
Județul Caraș-Severin:
- DN6 – Mehadia
- DN58 – Soceni
- Naidăş
Județul Călărași:
- DN3 – Cuza Vodă
Județul Cluj:
- Autostrada A3 – Gilău (cameră rovinietă dublă)
- DN75 – Mihai Viteazu
- DN1 – Vâlcele (cameră dublă)
- DN1C – Jucu
Județul Constanța:
- DN38 – Movilița
- Negru Vodă
- Ostrov
Județul Covasna:
- DN12 – Sfântu Gheorghe
Județul Dâmbovița:
- Autostrada A1 – Petrești (cameră dublă)
- DN71 – Ulmi
Județul Dolj:
- DN6 – Coșoveni
- DN55 – Bratovoești
- DN56 – Podari
- DN65 – Pielești
Județul Dolj:
- frontieră Bechet
- frontieră Calafat
Județul Galați:
- DN25 – Sendreni
- DN26 – Vânători
- DN24 – Cosmești
Județul Giurgiu:
- DN5 – Călugăreni (cameră dublă)
- frontieră Giurgiu
Județul Harghita:
- DN12 – Sandominic
- DN13A – District Harghita
Județul Hunedoara:
- DN66 – Bacia
- DN7 – Săcămaș
Județul Ialomița:
- Autostrada A2 – Fetești (cameră dublă)
- DN2A – Giurgeni
Județul Iași:
- DN2 – Moțca
- DN28 – Lețcani (cameră dublă)
- DN24 – Popricani
Județul Ilfov:
- Glina A2 (dublă)
- Autostrada A3 – Snagov (cameră dublă)
Județul Maramureș:
- DN18 – Moisei;
Județul Mehedinți:
- Porțile de Fier I;
Județul Mureș:
- DN15 – Sangeorgiu de Mureș
- DN13 – Bălăușeri
Județul Neamț:
- DN15 – Vaduri
- DN15 – Călugăreni
Județul Prahova:
- DN1 – Bărcănești/Românești (cameră dublă)
- DN72 – Bratasanca
- DN1B – Albești (cameră dublă)
- DN1A – Măneciu
Județul Satu Mare:
- DN19 – Decebal
Județul Sălaj:
- DN 1F – Românași
Județul Suceava:
- DN2 – Iacobești
- DN17 – Vamă
Județul Teleorman:
- DN6 – Drăgănești Vlașca
Județul Timiș:
- DN59 – Jebel
- DN6 – Sânnicolau Mare
- DN69 – Orțișoara
Județul Timiș:
- frontiera Cenad
Județul Timiș:
- frontiera Lungă
- frontiera Vălcani
Județul Tulcea:
- DN22A – Cataloi
Județul Vaslui:
- DN24 – Crasna
- DN24B – Râșești
Județul Vâlcea:
- DN64 – Ionești
- DN67 – Budești
- DN7 – Călimănești/Seaca
Județul Vrancea:
- DN23 – Vulturu.
Importanța siguranței rutiere
Lipsa radarelor fixe pentru detectarea vitezei nu înseamnă că monitorizarea vitezei nu este o prioritate. Utilizarea radarelor mobile de către Poliția Rutieră este o metodă flexibilă și eficientă, permițând autorităților să acopere un spectru larg de drumuri și să prevină accidentele rutiere cauzate de viteza excesivă.
Această abordare combinată de monitorizare a traficului prin camere de rovinietă și radare mobile ajută la menținerea siguranței pe drumurile din România. De asemenea, asigură respectarea legislației rutiere și contribuie la colectarea corectă a taxelor necesare pentru întreținerea infrastructurii rutiere.
Deși în prezent nu există radare fixe pentru viteza autovehiculelor, dezvoltările tehnologice și necesitatea îmbunătățirii siguranței rutiere ar putea duce la implementarea unor astfel de sisteme în viitor. Până atunci, monitorizarea va continua să fie realizată prin mijloacele existente, asigurându-se că șoferii respectă limitele de viteză și contribuie la o circulație rutieră mai sigură.