Taxiurile tradiționale versus Uber și Bolt. Care este soluția în România, avertismentul autorităților

de: Iulia Kelt
27 05. 2024

Consiliul Concurenței din România, prin președintele său Bogdan Chirițoiu, a propus o liberalizare a pieței de taximetrie ca soluție pentru a echilibra competiția între serviciile de taxi tradiționale și cele de transport alternativ, cum ar fi Uber și Bolt.

Chirițoiu a subliniat că, în timp ce reglementările pentru transportul alternativ ar trebui întărite, partea de taximetrie ar trebui dereglementată pentru a crea un mediu de concurență echitabilă.

Uber și Bolt, sub semnul întrebării

Această propunere vine în contextul agitației recente privind modificările reglementărilor pentru serviciile de transport alternativ, care au fost cerute de taximetriști.

Propunerile includ licitații corecte pentru atribuirea licențelor de transport de persoane, atât pentru transportul intern în județe, cât și între județe.

Chirițoiu a evidențiat, în egală măsură, că există încă probleme cu contractele prelungite necorespunzător, acordate inițial în anii ’90 și menținute prin diverse ordonanțe, ceea ce împiedică o reală deschidere a pieței către noi competitori.

Taximetriștii au protestat de mai multe ori la începutul anului, solicitând drepturi egale cu cele ale șoferilor de transport alternativ.

Ei au semnalat concurența neloială și legislația considerată defectuoasă, care favorizează transportul alternativ.

Șoferii de transport alternativ au refuzat să protesteze

În același timp, șoferii Uber și Bolt, reprezentați de Cătălin Codreanu, președintele Coaliției pentru Economia Digitală, au refuzat să protesteze pentru a nu perturba traficul, susținând că diferența principală între serviciile lor și taximetrie constă în respectul și comportamentul civilizat față de clienți.

Chirițoiu a explicat că liberalizarea pieței de taximetrie nu ar însemna impunerea unor reguli stricte pentru toți, ci mai degrabă relaxarea acestora pentru taximetriști.

Argumentul se referă la faptul că reglementările ar trebui să fie echitabile pentru ambele părți, dar nu prin impunerea unor restricții severe pentru toți participanții din piață.

În paralel, autoritățile române continuă să dezbată și să implementeze modificări legislative pentru a asigura o concurență corectă și pentru a răspunde cerințelor ambelor părți implicate în transportul de persoane.

Pe de o parte, reglementările mai stricte pentru transportul alternativ ar putea aborda unele dintre preocupările taximetriștilor, iar pe de altă parte, dereglementarea taximetriei ar oferi mai multă libertate și flexibilitate acestui sector.