Țările cu cele mai mari și cele mai mici taxe pe mașini: Cât scoți din buzunar dacă ești șofer în Europa

de: Ozana Mazilu
17 01. 2024

În ce țări din Europa se plătesc cele mai mari taxe pentru mașini? Iată cât scoți din buzunar dacă ești șofer, în funcție de țară.

Taxe pentru mașini

Statele din Europa practică taxe diferite. Astfel, impozitarea vehiculelor variază foarte mult. Conform informațiilor furnizate de OCDE, iată prețurile mașinilor în patru categorii diferite, atât înainte, cât și după aplicarea taxelor.

Taxele asociate cu achiziționarea, înmatricularea și utilizarea vehiculelor reprezintă o sursă semnificativă de venit pentru guvernele din întreaga lume. Tot mai des, impozitarea este utilizată pentru a influența comportamentul consumatorilor în ceea ce privește aspecte energetice și de mediu, mai ales în contextul tranziției către emisii zero net.

În Europa, nivelul și structura taxelor aferente mașinilor noi pot varia considerabil, incluzând taxa pe valoarea adăugată (TVA), taxa pe vânzări, accize și alte taxe. Datele din 2022 arată că cotele de TVA la achiziția mașinilor diferă între statele membre UE, variind de la 17% în Luxemburg la 27% în Ungaria, conform Asociației Europene a Constructorilor de Automobile (ACEA).

Vezi și: O nouă taxă auto pentru români, o rovinietă de până la șase ori mai scumpă pentru acești șoferi

Unde se situează România

Cipru, Germania și România au avut o cota de TVA de 19%, în timp ce în majoritatea țărilor UE, aceasta a fost de 20% sau 21%. Doar șase țări au avut o cota de TVA peste 23%. Luxemburg, Malta și Turcia au avut cele mai mici cote de TVA, fiecare de 17%, 18% și 18%, respectiv.

Cu toate acestea, cota de TVA nu este singurul factor care influențează semnificativ variațiile prețurilor mașinilor în Europa. Alte taxe au un impact semnificativ, și de aceea, analiza prețurilor ar trebui să ia în considerare prețul înainte de impozitare și prețul final, care include toate taxele.

Raportul privind tendințele fiscale pe consum 2022 al OCDE dezvăluie că prețurile mașinilor, inclusiv cele cu motoare electrice, hibride și cu combustie, pot fi împărțite în patru categorii distincte.

Pentru categoria A, care include mașini cu motor electric SUV/Hatchback, putere 150 KW, capacitate baterie 58 kWh etc., prețul simulat în 2022 a fost de 31.339 de euro înainte de impozitare. După adăugarea taxelor, prețurile variau de la 26.938 euro în Franța la 59.168 euro în Turcia.

Vezi și: Impozit auto 2024 – ce trebuie să știe șoferii din România. Ce s-a schimbat față de 2023, cât trebuie să plătești, până când

Taxe pentru mașinile hibride

În Franța, Luxemburg și Germania, prețul final a fost mai mic decât prețul înainte de aplicarea taxelor, indicând nivelul taxelor în aceste țări. Turcia, Ungaria, Polonia și Danemarca au avut prețuri finale mai mari decât cele înainte de impozitare.

Pentru categoria B, care include mașini cu motor electric Sedan, putere 370 kW, capacitate baterie 82 kWh etc., prețul simulat înainte de impozitare a fost de 52.232 euro. Prețul final varia între 52.009 euro în Franța și 98.163 euro în Turcia. Oamenii din Turcia au plătit o taxă de 46.831 euro pentru această mașină. Franța și Luxemburg au avut prețuri finale mai mici decât cele înainte de aplicarea taxelor, datorită susținerii guvernelor pentru vehiculele cu emisii zero.

În ceea ce privește categoria C, care include mașini hibride, prețul simulat înainte de impozitare a fost de 21.842 euro. Prețul final a variat între 21.494 euro în Germania și 46.393 euro în Turcia. Aceasta a fost urmată de Danemarca și Norvegia, unde valoarea impozitului a depășit prețul înainte de impozitare. În Franța, Islanda și Luxemburg, taxele au fost mai mici în comparație cu alte țări europene din această categorie.

Vezi și: Lovitură pentru toţi cei cu maşini vechi. Taxa care se vrea de la românii care deţin aceste autoturisme