Salariu de la 5.000 de lei net fără facultate, dar nu se înghesuie românii. Așa înțelegi criza din piața muncii din România

de: Alexandru Puiu
05 02. 2024

În inima României, pe șantierele a două loturi cruciale din autostrada Pitești-Sibiu, constructorii se confruntă cu o criză acută de forță de muncă.

Este vorba despre tronsoanele Tigveni-Cornetu și Cornetu-Boița, unde terenul dificil și cerințele tehnice ridicate necesită un număr mare de lucrători. În ciuda salariilor atractive, care încep de la 1.000 de euro pe lună pentru muncitorii necalificați, localnicii rămân reticenți să se alăture echipelor de construcție.

Citește și: Unde te angajezi în 2024, locurile de muncă disponibile. Ce s-a întâmplat cu telemunca

Unde nu se găsesc muncitori

WeBuild, un gigant italian din domeniul construcțiilor, și Mapa Cengiz, o companie turcească, sunt în fruntea acestor proiecte ambițioase. Cu toate acestea, ambele companii se lovesc de dificultăți în a găsi muncitori dispuși să se angajeze, chiar și cu oferta de salarii nete cuprinse între 4.500 și 5.000 de lei pentru necalificați, și sume considerabil mai mari pentru cei calificați, ajungând la peste 8.000 de lei pe lună pentru anumite specializări.

Pachetele salariale sunt completate de beneficii suplimentare precum orele suplimentare plătite mai bine, cazare gratuită și tichete de masă, într-o încercare de a face oferta și mai atractivă. Însă, chiar și în aceste condiții, sătenii din zonele afectate de construcția autostrăzii preferă să stea deoparte, mulți dintre ei optând pentru ajutoarele sociale care le asigură un venit stabil fără a fi nevoiți să muncească.

Citește și: Angajații se tem că inteligența artificială le fură joburile: Ce strategii au companiile

Reacțiile localnicilor reflectă o problemă mai profundă a pieței muncii din România: un amestec de așteptări salariale nesatisfăcute, percepția asupra dificultății muncii fizice și o anumită comoditate promovată de sistemul de ajutoare sociale. „… te bagă la lopată. La banii pe care îi dau ăștia îți rupi sănătatea și ajungi la spitale”, exprimă un localnic din Argeș pentru Argeșulonline, evidențiind reticența față de muncă din cauza condițiilor dificile și a remunerației percepute ca insuficientă.

Angajatorii din România, forțați să apeleze la asiatici

În fața acestei situații, soluția identificată de constructori pare să fie aducerea de forță de muncă din străinătate. Țări precum India, Bangladesh, Pakistan, Sri Lanka sau Nepal ar putea deveni sursa de noi angajați, pentru care un salariu de 1.000 de euro lunar constituie o oportunitate semnificativă.

Această criză a forței de muncă pe șantierele autostrăzii Pitești-Sibiu ridică întrebări serioase despre structura pieței muncii din România, evidențiind atât provocările economice, cât și cele sociale cu care se confruntă țara în drumul său spre dezvoltare și modernizare. În timp ce constructorii se străduiesc să găsească soluții, rămâne de văzut cum vor evolua aceste dinamici și care vor fi efectele pe termen lung asupra economiei locale și a proiectelor de infrastructură națională.