S-a schimbat legea pentru șoferii românii. Când trebuie să-ți faci ITP-ul în 2024, unii nu mai trebuie să facă deloc inspecția tehnică periodică

de: Alexandru Puiu
16 04. 2024

Camera Deputaților a adoptat un proiect de lege care aduce modificări importante în domeniul transportului rutier.

Aceasta vizează în principal inspecția tehnică periodică (ITP) și modul în care aceasta trebuie efectuată, având un impact semnificativ asupra proprietarilor de vehicule din România.

Excepții de la efectuarea ITP

Una dintre cele mai notabile schimbări este exceptarea anumitor vehicule de la obligația de a efectua ITP. Vehiculele lente, adică acelea a căror viteză maximă constructivă nu depășește 25 km/h, sunt scutite acum de la această procedură. Acest lucru include vehiculele cu tracțiune animală, tramvaiele și cele cu șenile, o schimbare care simplifică considerabil responsabilitățile proprietarilor acestor tipuri de vehicule.

În contrast, legislația introduce o regulă nouă pentru autovehiculele utilizate în cadrul serviciilor de închiriere, cum ar fi cele folosite de companiile de Rent-a-Car sau de aplicații de ridesharing precum Uber și Bolt. Aceste vehicule trebuie să efectueze inspecția tehnică periodică o dată la fiecare șase luni. Această măsură are ca scop asigurarea unui nivel înalt de siguranță și fiabilitate pentru utilizatorii acestor servicii.

Clarificări și corelări legislative

Proiectul de lege vine și cu clarificări privind examinarea și atestarea inițială a conducătorilor auto, fie că este vorba de transport de persoane sau de mărfuri. Aceste ajustări sunt menite să coreleze și să unifice diverse dispoziții legislative, facilitând aplicarea lor coerentă și eficientă.

Aceste modificări legislative sunt semnificative, ele venind în întâmpinarea nevoilor actuale din domeniul transporturilor rutiere și reflectând evoluția tehnologică și operațională din acest sector. Prin simplificarea procesului de ITP pentru anumite vehicule și intensificarea verificărilor pentru altele, legea își propune să crească siguranța pe drumurile publice și să asigure o monitorizare adecvată a stării vehiculelor care transportă zilnic mii de pasageri.

În concluzie, noile reglementări aduc schimbări semnificative pentru proprietarii de vehicule din România, schimbări care necesită atenție și adaptare din partea acestora pentru a se conforma noilor norme legislative.

Ce pățești dacă circuli fără ITP în România sau cu ITP-ul expirat

Conducerea unui autovehicul fără o Inspecție Tehnică Periodică (ITP) valabilă sau cu ITP expirat în România este considerată contravenție și se sancționează cu amenzi semnificative. Amenzile pentru această contravenție variază între 1485 și 3300 de lei, în funcție de numărul de puncte de amendă aplicate, care pot fi între 9 și 20. Un punct de amendă are valoarea de 165 de lei​​.

De asemenea, circulația pe drumurile publice cu ITP expirat duce la suspendarea de drept a înmatriculării vehiculului. Suspendarea înmatriculării încetează automat doar atunci când vehiculul trece o nouă inspecție tehnică periodică, moment în care certificatul de înmatriculare și plăcuțele cu numărul de înmatriculare sunt restituite proprietarului de către poliția rutieră​.

Pentru a evita aceste sancțiuni, este esențial să efectuați ITP-ul la intervalele reglementate și să vă asigurați că vehiculul dumneavoastră îndeplinește condițiile tehnice necesare pentru a fi considerat sigur pentru circulația pe drumurile publice.