26 feb. 2024 | 09:30

S-a schimbat legea pentru verificarea ITP în 2024. Poate să-ți fie blocată mașina de către RAR, toți șoferii trebuie să știe

ACTUALITATE
S-a schimbat legea pentru verificarea ITP în 2024. Poate să-ți fie blocată mașina de către RAR, toți șoferii trebuie să știe

Modificările recente în legislația privind Inspecția Tehnică Periodică (ITP) aduc un nou nivel de supraveghere și control în procesul de verificare a vehiculelor, cu posibile implicații directe pentru șoferi.

Un aspect esențial care preocupă mulți proprietari de autovehicule este posibilitatea ca mașina să fie reținută în stația de ITP pentru reverificări suplimentare de către inspectorii Registrului Auto Român (RAR).

În ce condiții poate fi blocată o mașină la verificarea ITP

Conform noilor prevederi, un vehicul poate fi reținut în stație pentru o perioadă maximă de 45 de minute, la solicitarea RAR. Această măsură este legală și are ca scop asigurarea conformității procedurilor de inspecție cu standardele de calitate și siguranță.

Reverificarea de către RAR poate apărea în urma unei selecții aleatorii, independentă de rezultatul inițial al inspecției sau de orice alte criterii specifice vehiculului sau șoferului. Această practică vizează monitorizarea activității inspectorilor tehnici și a stațiilor autorizate de ITP, pentru a verifica dacă inspecțiile sunt efectuate conform normelor în vigoare.

„Pentru că în ultima perioadă mai mulți șoferi ale căror autovehicule au fost blocate în stațiile ITP pentru a fi reverificate de inspectorii RAR ne-au întrebat cu surprindere despre această practică, colegii de la Auto Test Magazin explică în detaliu procedura legală prin care un autovehicul poate fi blocat într-o stație ITP pentru a fi reverificat de inspectorii RAR”, se arată într-o postare a Registrului Auto Român (RAR)

Obligațiile inspectorului de la stația de verificare ITP

Inspectorul are datoria de a informa șoferul despre posibilitatea unei reverificări. Solicitarea reverificării se poate face fie prin sistemul informatic al stației, fie direct de către personalul RAR. În timpul acestei proceduri, sunt examinate atât condiția tehnică a vehiculului, cât și modul în care inspectorul a desfășurat inspecția inițială.

Toate stațiile ITP autorizate utilizează o aplicație informatică dedicată gestionării inspecțiilor. Prin intermediul acestei aplicații, se efectuează selecția aleatorie a vehiculelor pentru reverificare. Acest proces ajută la asigurarea unui standard uniform de calitate și siguranță pentru toate inspecțiile efectuate.

Supravegherea activității stațiilor de ITP și a inspectorilor se face prin analiza unui procent minim de vehicule inspectate, procent stabilit în funcție de performanța fiecărei stații și a inspectorilor săi. Acest sistem de monitorizare este esențial pentru menținerea încrederii publice în integritatea și eficacitatea inspecțiilor tehnice periodice.

„Supravegherea se realizează prin reverificarea unui procent minim de vehicule din totalul vehiculelor inspectate, procentul fiind diferit şi stabilit în conformitate cu gradul de performanţă al fiecărei stații de ITP în parte, inclusiv al inspectorilor tehnici care activează în staţia respectivă, cuantificându-se prin intermediul acestei aplicaţii informatice şi calitatea inspecţiilor tehnice periodice efectuate”, au adăugat oficialii Registrului Auto Român.

Ce faci când mașina ta trebuie reverificată

Dacă vehiculul tău este selectat pentru o astfel de procedură, este important să cooperezi cu inspectorii și să urmezi instrucțiunile furnizate. Reține că acest proces este menit să protejeze siguranța tuturor participanților la trafic, asigurându-se că toate vehiculele de pe drumuri îndeplinesc standardele necesare de siguranță și emisii.

În concluzie, modificările aduse legislației ITP în 2024 introduc un nou nivel de rigurozitate în procesul de inspecție, cu scopul de a crește siguranța rutieră și de a asigura conformitatea vehiculelor cu normele în vigoare. Înțelegerea acestor schimbări este esențială pentru toți șoferii, care acum sunt mai bine informați cu privire la posibilitatea și procedura de reverificare a vehiculelor lor.

La 11 ani am instalat primul meu Windows 95, iar la 14 ani mi-am cumpărat o rachetă de Pentium la 133 MHz cu 128 MB RAM si hard disk de 160 MB. După bacalaureat m-am angajat, timp de mai bine de trei ... vezi toate articolele