Proiectul ambițios al lui Ceaușescu, abandonat în uitare: Infrastructura care ar fi putut aduce România la nivelul unor țări vest-europene

de: Cojocaru Cristian
05 10. 2024
Ceaușescu nu a apucat să vadă finalizat proiectul Calea ferată Pitești - Râmnicu Vâlcea, la fel cum nici românii de astăzi nu îl văd.

Nicolae Ceaușescu, conducătorul României în perioada comunistă, a fost renumit pentru planurile sale grandioase, unele dintre ele fiind finalizate și admirate până în prezent, altele rămânând neterminate. Printre proiectele care ar fi putut schimba fundamental modul în care România era conectată se numără calea ferată Pitești – Râmnicu Vâlcea, o lucrare de infrastructură de proporții gigantice care, dacă ar fi fost finalizată, ar fi plasat România în rândul țărilor cu infrastructură de top, precum Franța sau Italia.

Calea ferată Pitești – Râmnicu Vâlcea: Un vis inspirat din Occident

Proiectul calea ferată Pitești – Râmnicu Vâlcea, conceput la sfârșitul regimului comunist, era destinat să revoluționeze transportul feroviar în România, scurtând drumul dintre București și Sibiu cu 125 de kilometri. Inginerul Alexandru Dobre, în cartea sa „Constructori ai secolului XX”, explică faptul că această lucrare ar fi fost comparabilă cu legăturile feroviare de succes din Occident, precum cele dintre Roma și Florența sau Paris și Lyon. Construcția acestei linii feroviare ar fi redus semnificativ timpul de călătorie și ar fi facilitat transportul de marfă între sudul și centrul țării.

Cu toate acestea, ambițiile lui Nicolae Ceaușescu nu au fost complet realizate. În 1989, lucrările la calea ferată erau finalizate în proporție de 95%, rămânând doar micile detalii precum lucrările de semnalizare feroviară, telefonie și câteva finisaje. Planul era ca linia să fie inaugurată în 1990, dar evenimentele dramatice din decembrie 1989, inclusiv execuția soților Ceaușescu, au întrerupt definitiv acest proiect.

În timpul regimului său, Nicolae Ceaușescu a avut numeroase planuri ambițioase care au modelat nu doar peisajul urban al României, ci și percepția națională despre dezvoltare și modernizare. De la orașe scufundate pentru a face loc barajelor la construcții grandioase precum Casa Poporului, multe dintre proiectele dictatorului au rămas până astăzi simboluri ale unei epoci apuse. Totuși, nu toate planurile sale au ajuns la finalizare.

Viaductul căii ferate neterminate Pitești – Râmnicu Vâlcea. (Foto: Ziaruldevalcea)

Un proiect abandonat de noile guverne postrevoluționare

După Revoluție, noile guverne care au preluat conducerea țării au decis să nu continue acest proiect, în ciuda faptului că ar fi adus beneficii evidente pentru infrastructura și economia României. Nepăsarea politică și interesele regionale au contribuit la abandonarea acestui vis. Se spune că oficialii de la Regionala CFR Craiova au susținut abandonarea proiectului, considerând că ar înregistra pierderi financiare dacă trenurile ar circula pe o rută mai scurtă.

Această decizie a lăsat calea ferată Pitești – Râmnicu Vâlcea în paragină, transformând-o într-un simbol al oportunităților ratate. Proiectul era unul de interes național, menit să conecteze sudul țării cu centrul și nord-vestul României, contribuind la dezvoltarea economică și socială. În plus, odată ce linia feroviară ar fi fost dată în folosință, următorul pas ar fi fost electrificarea și modernizarea acesteia, astfel încât să se ridice la standardele feroviare europene.

Imagini de pe viaductul căii ferate Pitești – Râmnicu Vâlcea arată un peisaj dezolant al lucrărilor nefinalizate. (Foto: Ziaruldevalcea)

Tuneluri și viaducte abandonate: O relicvă a trecutului

Printre elementele impresionante ale acestui proiect se numără două tuneluri, dintre care unul, Tunelul Gibei, are o lungime de 2,2 kilometri. În plus, s-au construit viaducte peste diverse văi, poduri peste râul Olt, precum și mai multe stații CFR. Întreaga infrastructură a fost gândită să reziste și să servească transportului feroviar pentru decenii, însă odată cu abandonarea lucrărilor, aceste structuri au rămas nefolosite, fiind supuse degradării.

Construcția acestui traseu feroviar a început oficial în 1979, după ce studiile de teren au fost demarate încă din 1949. Linia urma să faciliteze transportul între sudul țării și centrul României, creând o legătură esențială pentru dezvoltarea economică și industrială.

Fotografiile surprinse pe viaductul căii ferate Pitești – Râmnicu Vâlcea dezvăluie un peisaj sumbru, marcat de lucrările abandonate. (Foto: Ziaruldevalcea)

Un viitor incert

Deși acest proiect ar fi putut schimba radical modul în care românii călătoreau și făceau afaceri, el rămâne și astăzi o relicvă a ceea ce România ar fi putut fi. Abandonat timp de mai bine de trei decenii, traseul feroviar ar putea fi redeschis abia în 2030, potrivit unor surse din administrația locală. Deși există speranțe că proiectul ar putea fi reluat într-o formă modernizată, rămâne de văzut dacă ambițiile lui Ceaușescu vor mai fi vreodată aduse la realitate.

Proiectul calea ferată Pitești – Râmnicu Vâlcea este un simbol al ceea ce România putea deveni, dacă politicienii și decidenții postrevoluționari ar fi continuat inițiativele începute în perioada comunistă. Cu toate acestea, nepăsarea și interesele divergente au împiedicat finalizarea unei lucrări de infrastructură care ar fi putut aduce România la nivelul unor țări vest-europene în ceea ce privește transportul feroviar.